ScenEGOgraphy – Numen i Petercol na Praškom kvadrijenalu

Objavljeno: 17.06.2011.

Od 16. do 26. lipnja Hrvatska se peti put predstavlja u sklopu Praškog kvadrijenala, međunarodne manifestacije posvećene dizajnu i arhitekturi u kontekstu izvedbene umjetnosti, odnosno scenografiji, kostimografiji, dizajnu svjetla i zvuka. Hrvatska izložba, pod nazivom 'ScenEGOgraphy: The Stage Designer as an Author' natječe se za glavnu nagradu Zlatna triga i druga priznanja u konkurenciji s rekordnim brojem 62 zemlje sudionice na ovom izdanju Kvadrijenala.

Izložbom u produkciji Hrvatskog dizajnerskog društva predstavljaju se dvije izrazito autorske pozicije u području scenografije: Goran Petercol i grupa Numen / For Use, koju čine Sven Jonke, Christoph Katzler i Nikola Radeljković. Kustosica izložbe je grafička dizajnerica i predsjednica HDD-a Ira Payer. Osnovni element izložbe su dva filma: Scenographies (prema scenariju Gorana Petercola, u režiji Simona Bogojevića Naratha) i Chair in the Desert (prema scenariju i u režiji Ivane Radenović), a prati je "dvostruki katalog" s esejima Ivane Sajko i Ivane Radenović.

Hrvatski nastup na Praškom kvadrijenalu financijski je poduprlo Ministarstvo kulture RH.

Praški kvadrijenale održava se od 1967. i najveće je događanje posvećeno scenografiji i drugim disciplinama vezanim za dizajn i arhitekturu u području teatra. Na ovogodišnjem 12. izdanju te manifestacije, u sklopu središnje međunarodne izložbe, predstavit će se i natjecati 62 zemlje, a paralelno s tim posjetitelji mogu pogledati i jedinstvenu izložbu u vanjskom prostoru u kojoj sudjeluju, između ostalih, Romeo Castellucci, Anna Viebrock, Ilya and Emilia Kabakov, Nathaniel Mellors, i Josef Nadj. Veliki broj projekata bit će izveden u javnim prostorima u samom Pragu, što je ujedno zanimljiva prilika da se grad sagleda posve novim očima, kroz prizmu suvremene vizualne i izvedbene umjetnosti. Očekuje se da će za vrijeme trajanja manifestacije, od 16. do 26. lipnja 2011, Praški kvadrijenale razgledati oko 40 tisuća posjetitelja.

Iz uvodnog teksta Ire Payer, kustosice hrvatske izložbe:

"I Petercol i Numen/For Use u kazališnom radu implementiraju iskustva iz svojih umjetničkih i dizajnerskih praksi, odnosno reinterpretiraju svoje umjetničke i dizajnerske preokupacije, koristeći pripadajuća sredstva i mehanizme. Odlikuje ih različit pristup kreativnom procesu i metodologija rješavanja scenografskog zadatka te shvaćanje vlastite uloge u stvaranju cjelokupnog kazališnog doživljaja, kao i različite formalne karakteristike njihovih prostorno-scenskih rješenja. Razlika se naposlijetku očituje – pragmatično govoreći – i u doslovnoj vidljivosti njihove autorske participacije u pojedinoj predstavi. Ipak, izložba ScenEGOgraphy: Stage Designer as an Author i pripadajuća publikacija ne potenciraju razlike, ne polariziraju odabrane autore, niti donose zaključke, već pokušavaju otvoriti prostor uvidu u različite kreativne procese kroz simultanu prezentaciju dvaju autorskih pristupa i prostornih rezultata."

Iz eseja Ivane Sajko o Goranu Petercolu:
"Svjesnoj odluci opažanja i meditiranja nad naoko samorazumljivom slikom svijeta Petercol suprotstavlja površno gledanje, ono koje se ne rastvara novim zaključcima, već tek ograničenim efektima prepoznavanja i preslagivanjem već poznatog. Upravo iz takvih elementarnih promišljanja vizualnog Petercol iz likovne umjetnosti ulazi u kazališni kontekst ne donoseći sa sobom gotova rješenja i artefakte, nego specifične koncepte vezane uz samu politiku gledanja kojoj je funkcija da unese nemir u sigurnost naših zaključaka o onome što vidimo te da, na taj način, redefinira teritorij kazališne igre kao prostora primarno oblikovanog svjetlom i kazališno-političkim kontekstom, a tek sekundarno kulisama i objektima."

Iz eseja Ivane Radenović o grupi Numen:
"Prema ranim Numenovim postulatima dizajn je primarno stvar discipliniranog
istraživačkog rada i kontroliranog uređivanja fenomenološke materije, pri čemu se razotkrivanjem njene unutarnje i svojstvene logike te čišćenjem od suvišnih metafora i analogija proizvode objekti koji sadrže odbljesak ideala. Taj proces je po prirodi reduktivan, higijenski i esencijalistički te sklon razrješenju kroz snažne jedinstvene geste koje zahtijevaju nepomućenu pažnju i isključuju površno iščitavanje. Tako postignuta kondenzirana forma obično počiva na jednostavnom geometricizmu, poduprtom opširnom konceptualnom strukturom ili teoretskom matricom, a sve u svrhu amplifikacije vidljivog sadržaja. Rezultirajući dizajn je dosljedno minimalistički, do razine odsustva, ali postiže krajnju i razoružavajuću prisutnost upravo tom redukcijom."

M.G.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook