[d] razgovor 15: Boris Ljubičić - Vizualni identiteti

Objavljeno: 14.02.2011.

U četvrtak 10. veljače održan je [d] razgovor 15 s dizajnerom Borisom Ljubičićem povodom njegove izložbe New Look Croatia. Moderator razgovora bio je Damir Bralić.

Boris Ljubičić je pričao o svom školovanju i iskustvu u dugogodišnjem radu kao jedan od najistaknutijih domaćih dizajnera. Iako je završio Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, nakon školovanja počeo se baviti dizajnom. Između dviju struka povukao je zanimljivu paralelu.

Kao talentiranog učenika često su ga angažirali da izrađuje portrete. U kraju iz kojeg je dolazio, uspjeh portreta mjerio se sličnošću s originalom: „Zapažao sam crte lica tih ljudi i tako ih portretirao.“ O svom dizajnerskom radu pak kaže: „Ja sam u svojim radovima, primjerice na majicama, uvijek prenosio javna mišljenja, nisam ih komentirao nego artikulirao. Zapažanje je jedan od glavnih elemenata. Sve drugo je nadgradnja.“. Kako je samo jedan semestar proveo kao profesor na Studiju dizajna u Zagrebu, ovo je i njegova poruka mladim dizajnerima.

Većina pitanja ipak je razmatrala problem nacionalnog vizualnog identiteta. Što se tiče nastanka hrvatskog vizualnog identiteta, iako nije sudjelovao u izradi zastave, sudjelovao je na natječaju za dizajn novčanica kune. Na pitanje koji je cilj projektiranja vizualnog identiteta za državu, dizajner je odgovorio: „Identitet kao takav indirektno određuje proizvod ili čuva vlasništvo. Da Pliva ima hrvatski identitet ne bi bilo važno u čijem je vlasništvu. Slobodni prodor kapitala i roba mora postojati u kapitalističkom svijetu, ali logo je ključ svega. Grafički dizajn utvrđuje prostor iz kojeg stvari dolaze i kojem pripadaju. Vizualni identitet ugrađuje se u prostor i ljude.“

Njega dizajner smatra „...dubinskim projektom dizajna. Kada se devedesetih odlučivalo o hrvatskom vizualnom identitetu većina mojih kolega na to je gledala ravnodušno, dok je moj projekt zastave nastao još prije devedesete. Mnogi drže da je grafički dizajn širi pojam od vizualnog identiteta, što smatram pogrešnim. Na početku karijere bio sam i protivnik plakata kao pojma.“. U tom smislu odnos dizajna i vizualnog identiteta promatra na sljedeći način: „Vizualni identitet je ključ, a kakav ćete raditi dizajn to je druga priča.“.

U međuvremenu, motiv sastavljen od crvenih i plavih kvadrata koji Ljubičić predlaže kao osnovu hrvatskog vizualnog identiteta, iako vrlo popularan i djelomično folkloriziran (pogotovo kroz dresove hrvatske nogometne reprezentacije) tek čeka da ostvari svoj puni potencijal u široj i sustavnoj upotrebi.

Zrinka Dužević

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook