[d] razgovor 13_Frakcija – 15 godina oko scene

Objavljeno: 09.05.2010.

U utorak, 4. svibnja 2010., održan je [d] razgovor povodom izložbe „Frakcija 1996. – 2010.“, koja se može pogledati u HDD galeriji.

Moderator razgovora bio je Maroje Mrduljaš, a u razgovoru su sudjelovali bivši i sadašnji urednici časopisa Ivana Ivković, Marin Blažević, Goran Sergej Pristaš, te Oliver Frljić i Tomislav Medak.

Maroje Mrduljaš je istaknuo, uz grafičku dimenziju časopisa, njegovu uredničku koncepciju, sadržaj i ulogu koju zauzima ne samo na sceni izvedbenih umjetnosti nego i šire. Ono što naziva timelineom časopisa poklapa se s timelineom izvedbene scene i ostalih žanrova i estetika koje ovaj časopis promovira. Časopis je počeo izlaziti 1996., te je jedan od časopisa koji su u devedesetima promovirali modernost kroz vizualni izraz i sadržaj što ga čini jednim od važnih čimbenika nezavisne scene. Prvi dizajner časopisa bio je Igor Masnjak, a časopis se s vremenom razvijao te su promjene dizajnera označavale i radikalne promjene samog izgleda časopisa. Od 2001. g. dizajnerice su Cavarpayer „...koje ulaze u radikalni eksperiment s tipologijom časopisa što se odnosi ne samo na layout nego i na samu materijalnost časopisa. To pokazuje posvećenje samih dizajnerica koje ulažu ogroman fizički trud u svoj rad. Nakon toga Frakciju preuzima Laboratorium koji se okreće drugačijem izrazu, promovira standardiziraniji layout. Više inzistira na čitljivosti u duhu tendencija na sceni koje bi se mogle nazvati „novom urednošću“, djelomice možda i povratkom određenim neomodernističkim estetskim počelima.“ Buduće brojeve će dizajnirati Dejan Dragosavac Ruta.

Goran Sergej Pristaš govorio je o povijesti časopisa. Naglasio je kako je fokus na dizajn postojao od početka izlaženja časopisa te je vizualni izgled časopisa tretiran kao „jedan segment njegovog izražajnog modusa“, a proizašao je iz naklonosti uredništva prema umjetničkom oblikovanju časopisa koje potječe još iz 80-ih godina.

Maroje Mrduljaš pravim problemom dizajna ovog časopisa smatra kako grafički posredovati nešto što je vizualno i temporalno, a što karakterizira izvedbene umjetnosti. Goran Sergej Pristaš kaže da su u početku izbjegavali ilustrativnost. Dizajn Cavarpayer pri tome predstavlja „...konceptualnu interpretaciju tematskog aspekta...“ pojedinih brojeva časopisa.

Marin Blažević smatra da se časopis stalno „preosmišljavao“ vizualno i sadržajno, te po tipu diskursa tj. načinu kako se u časopisu piše. Pri tome smatra da nova urednica Ivana Ivković vodi časopis opet u novom smjeru.

Časopis se od svojih početaka odmaknuo od teme izvedbenih umjetnosti prema interdisciplinarnosti i internacionalnosti kada se, prema riječima Gorana Sergeja Pristaša, počinje baviti više tendencijama teorijskog razmišljanja o izvedbenim umjetnostima nego samom lokalnom scenom. Časopis je izlazio i na engleskom jeziku, te je ostvario suradnje s nizom međunarodnih institucija i časopisa. Urednici su govorili i o kompleksnom odnosu časopisa i lokalne scene, utjecaju na teorijska promišljanja o izvedbenim umjetnostima pri čemu je u mnogo čemu Frakcija postala prekompleksna kao časopis, kako smatra Marin Blažević. Na temeljnoj razini Frakcija je definirala neke aspekte izvedbenih umjetnosti kroz utjecaj na samu terminologiju. Tako je Frakcija zaslužna upravo za termin izvedbene umjetnosti, i još neke druge.

tekst i fotografija: Zrinka Kuić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook