[d] razgovor 12_ Tomislav Lerotić

Objavljeno: 17.02.2010.

U četvrtak, 4. veljače 2010. održan je [d] razgovor 12 s dizajnerom Tomislavom Lerotićem povodom izložbe "Označavanje proizvoda_pravo na informaciju" koja se održava u galeriji HDD-a do 26. veljače.

Razgovor je moderirao Dejan Kršić, a osim samog autora sudjelovali su mr. sc. Ivica Mitrović, web aktivist Marcell Mars, dizajner Dejan Dragosavac i stručnjaci iz drugih područja- inženjerka medicinske biokemije dr. sc. Ivana Vinković Vrček, fizikalni kemičar dr. sc. Stanko Uršić te prof. Željko Šimunović, ekologist, predsjednik Udruge za zaštitu okoliša EKO-2000.

Dejan Kršić identificirao je nekoliko vrsta dizajnera koji su prisutni na današnjoj dizajnerskoj sceni u Hrvatskoj. Uz studente dizajna i grupe autodidakta u koju ubraja i sebe (a koja se formirala prije osnivanja Studija dizajna), smatra da je razvojni put dizajnera Tomislava Lerotića jedinstven na našoj dizajnerskoj sceni i da pripada zasebnoj grupi drugačijoj od obje navedene.

Nakon brodograđevne škole i rada u brodogradilištu Tomislav Lerotić nastavio je 1979. školovanje u Kielu (Njemačka) gdje je na Fachhochschule für Gestaltung studirao slobodnu grafiku i tijekom 80-ih gostovao kao predavač na istom odsjeku. Tamo se zainteresirao i za interdisciplinarne teme povezane s ekologijom, gospodarenjem otpadom, obnovljivim izvorima energije, korištenjem nuklearne energije, koje su uz teme odnosa prema strancima, tada bile aktualne u Njemačkoj. Prvi radovi na tu temu bili su samoinicirani projekti, a njegova želja bila je povezati umjetnost, ekologiju i obnovljive izvore energije. Tada nastaju i prvi ciklusi solarnih, kinetičkih objekata, inicijative za štednju i korištenje obnovljivih izvora energije (www.lerotic.de/lipa). U Hrvatskoj je bio prisutan preko suradnje s nevladinim udrugama koje su se bavile ovim problemima. Za njih je osmišljavao kampanje, radio plakate i ostale promidžbene materijale te objavljivao angažirane članke u tisku. Nakon povratka u Split 2000. god. nastavlja s aktivnim angažmanom i inicira akciju prikupljanja starog papira putem kutije (www.lerotic.de/papir) koja se i danas koristi u mnogim gradovima. Njegova uloga dizajnera u tom procesu svodi se na rješavanje problema koji nastaju pri takvoj vrsti angažmana (u ovom slučaju to uključuje rad na konceptu, inicijativi i dizajnu kutije za odvojeno prikupljanje starog papira te oglasa u tisku povezanih s tim).
Pri nominaciji za INDEX Award 2005., dodijeljeno mu je priznanje HDD-a za taj rad (suradnica Dada Lerotić).

Tomislav Lerotić ističe da postoji veliki prostor za rad u domeni ekologije, zaštite okoliša, gospodarenja otpadom i energijom, gdje bi se dizajneri i dizajnerice mogli angažirati putem inicijativa, s boljim prijedlozima, te ih poziva na suradnju i preuzimanje dijela odgovornosti za poruke koje šalju proizvodi na kojima rade. Tu se misli i na sudbinu proizvoda nakon vijeka upotrebe te predlaže da se označi tiskane materijale da se ne bacaju u kante s ostalim otpadom već da se potakne na odvojeno prikupljanje (www.lerotic.de/novine). Također apelira da se pripazi da oznake na proizvodima koji mogu biti štetni za zdravlje ili okoliš budu jasne i dobro vidljive.

Dejan Kršić smatra da se ti problemi mogu rješavati na nekoliko načina: politički - putem legislative koja je nažalost, iako postojeća, jednostavno nedostatna te putem edukacije dizajnera. Tako je propitivao ulogu Umjetničke akademije u Splitu točnije Odsjeka za dizajn vizualnih komunikacija gdje je Tomislav Lerotić predavač od njegovog osnutka, a predaje između ostalog i kolegij “Održivi dizajn”. Radeći na ovim temama dizajner nastoji povećati društveno koristan angažman studenata i studentica. Kako je istaknuo Ivica Mitrović studenti bi trebali napraviti korak dalje te svoj dizajn iskoristiti i za neki drugi cilj osim postizanja estetskog dojma. Otvorenošću za različite teme, uključivanjem stručnjaka različitih profila i kritičkim pristupom i traženjem boljih rješenja Lerotić nastoji motivirati studente.

Jedna od brojnih inicijativa dizajnera bila je vezana uz gradnju nove zgrade Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu. Tim je povodom sa studentima i studenticama pokrenuta radionica, predavanja o održivoj gradnji, korištenju obnovljivih izvora energije i web stranica, kojima se pokušalo potaknuti odgovorne da se nova zgrada gradi u skladu s principima održive gradnje, vjerujući da će njihovi prijedlozi kod gradnje biti usvojeni.

Svoju daljnju povezanost s temama od javnog interesa dizajner je nastavio suradnjom na grafičkom oblikovanju knjižice i kampanje “Što se krije iza E-brojeva” autorica Dade Lerotić i dr. sc. Ivane Vinković Vrček tiskane u okviru projekta “Savjetovalište za E-brojeve” (http://e-brojevi.udd.hr) što ga provodi Udruga za demokratsko društvo.
Uz te teme dizajner i stručnjaci s kojima surađuje predstavili su i druge konkretne probleme: tvornica cementa u Kaštelima koja se problematizirala u nagrađenom radu “Operi me”, a koji govori o onečišćenju prašinom iz cementare, devastaciji okoliša, problem odlaganja otpada, neprovođenju Zakona o otpadu, o spaljivanju smeća, alternativnom gorivu, ekološki zasnovanom sustavu gospodarenja otpadom, te o (ne)označavanju opasnog otpada poput azbesta, fluo cijevi i oznakama o odvojenom prikupljanju i odlaganju različitih vrsta otpada.

tekst i fotografija: Zrinka Kuić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook