Skupština ICOGRADA-e i Svjetski dizajnerski kongres u Pekingu

Objavljeno: 03.12.2009.

Reportaža o najvećem dizajnerskom zbivanju u 2009. godini, ali i šire od toga, iz osobne perspektive Borisa Ljubičića.

Glavna skupština ICOGRADA-e (23rd ICOGRADA General Assembly) održana je 24. i 25. listopada u hotelu Gehua New Century, čije je veliko oplošje duhovito prekriveno tipografijom kineskog pisma i latinice kao edukativnim uzorkom za međunarodne goste.
Dvodnevne sjednice s pauzom za ukusan kineski ručak sa štapićima bile su uobičajeno dosadne. Icogradino vodstvo odradilo je svoj posao, dok smo mi malo glasovali, a malo polemizirali. Opće teme i prazne riječi: "Stvari nikad nisu bile toliko krhke za naš planet. Mislim da nam nikada nije bilo jasnije koliko moći mi kao dizajneri imamo u našem svijetu, a s time dolazi i velika odgovornost… Već smo prešli s razmišljanja da možemo imati globalni utjecaj – do shvaćanja da moramo imati globalni utjecaj", iznio je David Berman iz Kanade. To je odluka kojom se definira okvir za Icogradinu strategiju razvoja za razdoblje do 31. listopada 2010. U kratkoj diskusiji svi smo se složili da bi održive posljedice dizajna trebale biti vodeće vrijednosti u razvoju održivog smjera.
Sve su odluke delegata iz više od 40 zemalja i regija prihvaćene više-manje jednoglasno. Uz obvezu da zastupam HDD, morao sam prihvatiti i zastupanje kolega iz BiH, tako da sam za svaku odluku imao dva glasa. Kolegica Sanja Rocco zastupala je ULUPUH pa je kolegica Iva Babaja imala sigurniji prolaz u novi mandat koji je i zaslužila. Izabrana je i nova uprava Icograde.
Novi je predsjednik Australac Russell Kennedy, a predsjednica u idućem mandatu ('president elect') Leimei Julia Chiu, čiji je otac Japanac, a majka Kineskinja. Novi kongres 2011. bit će u Taipeiju. Tri predstavljena Design Weeka jesu: Vancouver (Kanada), Brisbane (Australija) i Madrid (Španjolska).

Svjetski dizajnerski kongres (ICOGRADA World Design Congress Beijing 2009) održan je pod zagonetnim nazivom XIN s tridesetak predavača iz cijelog svijeta i oko 15 izložbi posvećenih grafičkom, ali i produkt dizajnu. Njihova su specifičnost tema tipografskog ispisa, razlike i sličnosti s indijskim, naravno japanskim, ali i arapskim pismom i povijesnim mijenama do današnjih dana.) Usto, tu je i natječaj za kineski tipografski dizajn, koji pokazuje koliko se kreativnosti krije u njihovoj tipografskoj posebnosti. Osobit su naglasak stavili na edukaciju dizajna jer to za njih ima posebnu važnost.
Samo otvorenje održano je u fenomenalnom objektu zgrade Opere koju je projektirao Norman Foster. Zaobljena forma poput jaja (tako je i zovu) uronjena je u vodu, odnosno voda je okružuje kao srednjovjekovni dvorac. Ulaz je ispod vode, a kroz ostakljeni strop prolaze zrake sunca. U tom impresivnom objektu četvorica prezentera (Kinez, Nizozemac, Britanac i Amerikanac) naznačila su teme kongresa. Najviše pljeska dobio je Amerikanac jer je predstavio kampanju predsjednika Obame u znaku "O", zasebnom vizualu koji je na kraju i odnio pobjedu. Usput, upravo su i kod nas predsjednički izbori, ali ne vidim da se itko odlučio za poseban vizual toga tipa. U Hrvatskoj još svatko svoju sliku ljubi.
Zanimljivo je da se u Kini na majicama uz Mao Zedonga i Che Guevaru javlja i Obama, i to, čini mi se, ispred dvojice komunista. Možda je i to pokazatelj da se u 21. stoljeću svijet ozbiljno mijenja.
Petodnevni kongres održavao se na Akademiji za lijepe umjetnosti i dizajn. Slučajno sam zalutao u jednu klasu u kojoj su studenti marljivo crtali hrpu starih bicikala kao mrtvu prirodu. Sva predavanja koja su trajala cijeli dan odvijala su se u šest zasebnih dvorana pa nitko nije mogao sve odgledati i odslušati. Mi takozvani bijelci bili smo okruženi mladim kineskim kolegama i studentima s kamerama i fotićima koji stalno rade, skupljaju iskustva koja će već sutra primijeniti.
Postavi izložbi zapanjujuće su kreativni. Jedna je dvorana, primjerice, presvučena printanim radovima koji se ponavljaju na podu, stropu, zidovima, jednostavno šećete po njima. U Pekingu postoje i studijski prostori potpuno opremljeni za dizajnere sa Zapada, koji mogu doći i u njima raditi.

Sam je grad poprimio izgled svjetske metropole. Objekti gotovo svih suvremenih formi: valjkasti, kvadratni, okrugli ili nepredvidljivo vijugavi poput kineskog pisma u željezu, staklu, betonu ili kombinirano prostiru se svuda oko vas, a pogledati ih možete samo iz taksija jer ih podjednako ima po cijelom gradu.
Prođete, primjerice, pokraj triju golemih, smeđim staklom popločenih objekata s logom MoMA, onog istog kojemu je sjedište u New Yorku. Zapravo, može se reći da je Peking dostigao i prestigao europske metropole, i to one najrazvikanije: Pariz i London. Sve je isto kao na Zapadu, a strance zbunjuju jedino lica, jezik i pismo kojim se služe.
Posebna četvrt 798 prostor je slobodne umjetnosti, poput Sohoa u Londonu ili Montmartrea u Parizu. Ondje nisu isključivo domaći autori, već je riječ o međunarodnom sastavu: svi stilovi, trendovi i novotarije.
Naravno, povijest Kine, jedne od najstarijih kultura na Zemlji, posebno je privlačna, ali za to vam treba mnogo vremena i predznanja. Objekt Summer Palace (ljetna rezidencija kraljeva) zaštićena je UNESCO-ova baština koju svakako treba obići.
Taksisti će vas rado odvesti u Silk Street, ulicu u kojoj se kočopere Armani i Dolce&Gabbana uz kinesku svilu i proizvode od nje. Vrlo jeftina roba ili iznimno dobar šoping. Olimpijske igre posebna su priča. Sportski objekti kao što su stadion zvan Gnijezdo ili dvorana Vodena kocka imaju posebnost svjetskih razmjera. Sami ih Kinezi posjećuju i slikaju se uz njih kao svojevrsne simbole nove Kine. Nova Kina zapravo je ipak Maova Kina. Gledajući plakate iz pedesetih i šezdesetih godina na kojima se Kinezi usiljeno vesele promjenama, čini se da se san danas pretvorio u stvarnost.

Boris Ljubičić

fotografije: Boris Ljubičić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook