Numen/ForUse _ Radovi

Objavljeno: 16.06.2009.

U četvrtak, 28. svibnja 2009. u 20.30 sati u galeriji HDD-a otvara se izložba dizajnerske grupe Numen/ForUse. Povod izložbi je nagrada HDD-a za najbolji produkt dizajn na Izložbi hrvatskog dizajna 0708. Prije otvaranja izložbe s dizajnerima će se održati [d] razgovor 06 s početkom u 19 sati. Izložba ostaje otvorena do 13. lipnja 2009.

Grupa Numen/ForUse prvenstveno je poznata po nekolicini uspješnih dizajnerskih proizvoda za prestižne internacionalne proizvođače namještaja. Na izložbi 0708, koja je okupila relevantnu produkciju dizajna u Hrvatskoj u protekle dvije godine, glavna nagrada za produkt dizajn dodijeljena je upravo jednom takvom proizvodu -- kontroverznoj stolici "Riva" koja je dizajnirana za industrijsku proizvodnju, a inicijalno namijenjena specifičnom kontekstu splitske rive.

Osim vrhunskog namještaja, Numen/ForUse se redovito pojavljuje i kao potpisnik dekadentnih scenografija za režijske projekte Tomaža Pandura, ali sve češće i kao autor znatno decentnijih rješenja za neke druge kazališne scene.

Naizgled je kontradiktorna činjenica da isti dizajneri područje interesa mogu suvereno dijeliti na predmete za serijsku proizvodnju i larpurlartističke scenografije. No u slučaju Numen/ForUse, distanca između proizvoda i scenografije manja je nego što se može prvotno učiniti. Odrednice disciplina u ovom su slučaju manje bitne jer ih autori shvaćaju kao medij putem kojeg istražuju isti formalni koncept u različitim mjerilima i kontekstima. Tipičan primjer takvog razmišljanja je projekt Numen Light, koji je započeo kao studija za nerealizirani nastup na bijenalnoj izložbi St. Etienne, a koji je realizaciju doživio kao scenografija za predstavu Inferno u režiji Tomaža Pandura u Madridu 2005. godine. Istraživanje iste teme beskonačne refleksije svjetla zarobljenog u stakleni objekt kulminiralo je u oblikovanju svjetlosnih objekata Numen Light.

Jednako kao što istražuju isti formalni koncept u različitim mjerilima, reinterpretirajući iskustva iz jednog medija u drugom, grupa Numen/ForUse konstantno reinterpretira i svoja iskustva iz dizajnerske i artističke prakse. Većinu premisa dizajnerskog razmišljanja zadržali su dok rade na kazališnim eksperimentima, a elemente umjetničkoga, autorskog djelovanja implementirali su u svoju dizajnersku metodologiju. Tako je dizajnerski način razmišljanja, koji uključuje osviještenu upotrebu tehnologije, ideju ekonomičnosti, modularnosti, prefabriciranosti te sve ono što definira serijsku proizvodnju, rekontekstualiziran u njihovom scenografskom pristupu. Kao što u oblikovanju proizvoda za industrijsku proizvodnju alat razumiju kao sastavni dio dizajnerskog procesa, tako i karakteristike scenskih mehanizama shvaćaju kao "stroj" čije zadatosti velikim dijelom utječu na konačnu kazališnu formu. Bez obzira o kojoj je vrsti prakse ili medija riječ, alat kao element kreativnog procesa kod Numen/ForUse je izrazito (dizajnerski) osviješten.

S druge je strane evidentna beskompromisna tendencija prema potpunoj kontroli kreativnog procesa, svojstvena artističkom, u potpunosti nezavisnom radu. Ona je implementirana u njihov gotovo inverzan dizajnerski proces, u kojemu naručitelj nerijetko dolazi na samom kraju procesa. U nekolicini slučajeva Numen/ForUse su samostalno inicirali dizajn proizvoda pa tek potom odabrali za njega najprimjerenijeg proizvođača. Kako je paradigmatski dizajner uglavnom shvaćen tek kao jedan od servisa u procesu nastanka proizvoda ili pak predstave, takva inverzna dizajnerska metodologija tu paradigmu definitivno dovodi u pitanje.

Stoga ne čudi da su prilikom osmišljavanja vlastite izložbe Numen/ForUse krenuli od legitimnog problema reprezentacije utilitarnog predmeta u galerijskom prostoru. Njihov stav polazi od pretpostavke da je izlaganje utilitarnih predmeta nepotrebno i neiskreno, a prazan galerijski prostor vide kao provokaciju za neku vrstu prostornog djelovanja. Tako će u prostoru instalirati trodimenzionalnu skicu za jedan od samoiniciranih projekata scenografije, aktualni eksperimentalni prostorni projekt na kojemu rade već neko vrijeme. Umjesto da se vode redateljevim uputama i dramskim tekstom koji je potrebno inscenirati, oni samostalno razvijaju nekolicinu scenografičnih studija, čiju je namjenu tek potrebno utvrditi. Jedna od njih, u mjerilu 1:1, naći će se u galerijskom prostoru HDD-a, a sam proces izgradnje instalacije otvoren je za javnost, čime se izjednačava vrijednost procesa stvaranja sa samim artefaktom. Ovaj primarno metodološki eksperiment Numen/ForUsea otvara niz pitanja, a posebno su zanimljiva ona o paradigmatskom odnosu scenografa i redatelja, dizajnera i galerije te odnosu dizajnerskog procesa i artefakta. Stoga je ovaj, kao i ostale njihove eksperimente, čak i kada su oslobođeni utilitarne dimenzije, potrebno promatrati prije svega u kontekstu dizajna.

Lana Cavar

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook