Designed in Croatia _ Didaktička izložba

Objavljeno: 05.05.2009.

Od 7. do 22. svibnja 2009. u galeriji HDD-a izlaže grafički dizajner, publicist i prevoditelj Dejan Kršić. Povod izložbi je Nagrada HDD-a za najbolji dizajn vizualnih komunikacija koja je na Izložbi hrvatskog dizajna 0708 Kršiću dodijeljena za rad na monografiji Mirka Ilića.

Ocjenjivački sud je osim grafičkog dizajna monografije nagradio i sam angažman na koncipiranju, uređivanju i pisanju knjige — oblik angažmana dizajnera koji izlazi izvan okvira rješavanja problema vizualne komunikacije za komercijalnog naručitelja. U katalogu izložbe, knjiga Mirko Ilić: strip/ilustracija/dizajn/multimedija 1975-2008 ocijenjena je kao ”uspješan primjer sinteze tekstualne i grafičke koncepcije, ali i značajan prilog i poticaj historiografiji domaćeg dizajna.”

Objašnjavajući zašto se umjesto pregleda vlastitih dizajnerskih radova odlučio postaviti izložbu naglašenije konceptualnog tipa, Dejan Kršić kaže: “O današnjici i budućnosti dizajna kako se prakticira u Hrvatskoj ne možemo govoriti bez poznavanja prošlosti. Međutim, proteklih desetljeća, u ubrzanom hodu u novu budućnost izgubili smo temelje u prošlom, arhive su uništene, dokumentacije projekata završile su u kontejnerima za recikliranje papira. U ovom geografskom i kulturnom prostoru postoji određeni kontinuitet djelovanja na području koje danas obuhvaća pojam dizajna, postoji povijest bavljenja tom strukom, ali ne postoji pri-povijest (historija), ne postoji narativ koji bi nam pojedine događaje, autore i njihova ostvarenja prikazao u određenom kontekstu i lancu zbivanja. Zato i niz radova iz te prošlosti zapravo ne možemo vrednovati, jer ih ne poznajemo — čak i kad znamo da postoje i kako izgledaju, zapravo ne znamo dovoljno o uvjetima njihovog nastanka, odnosima autora i naručitelja, tehnološkim mogućnostima, ekonomskim i društveno-političkim okolnostima koje su ih uvjetovale. Kako su to definirali pripadnici skupine IRWIN u projektu East Art Map: Povijest nam nije dana, uvijek je treba re-konstruirati.”

Didaktičkom izložbom “Designed in Croatia” Kršić stoga želi potaknuti na razmišljanje o društvenom položaju i ulozi dizajna te pružiti privremeni “izvještaj o stanju” projekta čiji su planirani rezultati knjiga Grafički dizajn u Hrvatskoj od 1955. do danas i svojevrsna inačica virtualnog Muzeja dizajna u vidu internetske baze podataka s mogućnošću vizualizacije rezultata prema izabranim parametrima (u suradnji s Marcellom Marsom i Odsjekom za dizajn vizualnih komunikacija, UMAS). Osim informiranja javnosti i poticanja diskusije, izložba “Designed in Croatia” ima za cilj i prikupljanje novih podataka i suradnika, ali i financijskih sredstava potrebnih za njegovu punu realizaciju.

Koncept i naslov izložbe referiraju se na dvije izložbe iz prošlosti — putujuću “Izložbu apstraktne umjetnosti” iz 1957. i “Izložbu žena i muškaraca” održanu u Galeriji SC u večernjim satima 26. lipnja 1969. Kršić želi ukazati na mogućnost i potrebu bavljenja konceptualiziranjem dizajna izvan područja konkretnih narudžbi i ostvarenih radova. Izložbom se postavljaju pitanja: Što dizajn danas za nas jest? Što bi mogao biti? Koja su sve to kod nas područja, teme i potrebe, u kojima bi dizajn, dizajnerice i dizajneri imali što reći, dodati, učiniti naš život boljim, komunikaciju boljom, efikasnijom i ekonomski isplativijom?

Dodatan razlog za takav pristup i interes Kršić vidi u aktualnom trenutku, ne samo globalne ekonomske krize već i svojevrsne domaće krize politike, političkog sustava i prakse stranačke parlamentarne demokracije: “Niti jedna stranka, ni iz vladajuće koalicije ni iz opozicije, nemaju jasne razvojne vizije, strategije i programe. Aktualni protesti studenata to nam jasno pokazuju i nedvosmisleno potvrđuju.” – nastavlja Kršić dajući za primjer i izradu Nacionalne strategije dizajna u 2007., u kojoj su sudjelovale dizajnerske i gospodarske institucije predvođene tadašnjim Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva. “Prijedlog NSD-a dan je Vladi na usvajanje, i prema njemu Hrvatska se strateški trebala usmjeriti na dizajn, no ista se Vlada nije odlučila na taj korak i dokument je završio u ladici. S druge strane, mjesecima se već panično razrađuju 'antirecesijske mjere', unutar kojih se opet nigdje ne spominje dizajn — ne samo kao 'alat za podizanje konkurentnosti', 'stvaranje dodane vrijednosti proizvoda', već i kao važan dio tog 'društva znanja' o kojem se deklarativno tako često govori, a niz mjera ne samo što ne doprinosi njegovom ostvarenju, nego često ima i sasvim suprotne efekte.”

Dejan Kršić rođen 1961. u Sarajevu. Diplomirao povijest umjetnosti i etnologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Radi kao grafički dizajner, publicist i prevoditelj. Član je HDD-a. Stalno zaposlen na Odsjeku dizajna vizualnih komunikacija na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Autor je nekolicine samostalnih izložbi i sudionik grupnih (u Zagrebu, Ljubljani, Rijeci i Beogradu) i kolektivnih izložbi (Salon mladih, Zagrebački salon, ZGRAF, Izložbama hrvatskog dizajna i Type Directors Club). Devedesetih godina jedan je od pokretača, grafički urednik, a kasnije i glavni urednik magazina Arkzin, te izdavačkog projekta Biblioteke Bastard. Više o radu Dejana Kršića pročitajte ovdje i ovdje.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook