[d] razgovor 03 _ I-gle

Objavljeno: 27.04.2009.

U četvrtak, 23. travnja, održan je treći u nizu [d] razgovora s dizajnericama Natašom Mihaljčišin i Martinom Ranilović-Vrdoljak (I-gle), čija se izložba “Odjeveni prostor” može razgledati u Galeriji HDD do 3. svibnja 2009. Razgovor, u kojem je uz autorice sudjelovala i prof. Vjera Bonifačić s Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, moderirao je Tonči Vladislavić. Diskusiju je pratila projekcija deset realiziranih kolekcija ili modnih projekata, kako ih je nazvao Vladislavić.

Kako su od prošle godine I-gle prisutne i na inozemnom tržištu na kojem se predstavljaju preko showrooma u Londonu i Parizu, razgovor je pokrio niz tema povezanih s funkcioniranjem razvijenih modnih sustava i modnog sustava u Hrvatskoj. Razgovor s dizajnericama pokazao je ritam njihovog rada, a on se, kako je to primijetio prof. Vladislavić, odvija na više nivoa.

I-gle rade kolekcije za strano tržište koje zahtijeva planiranje unaprijed i anticipaciju trendova. Taj aspekt, koji je prof. Vladislavić nazvao fast fashion, predstavljaju velike modne kuće koje po sezoni, odnosno u vrlo brzom ritmu produciraju velike količine odjeće. Istovremeno I-gle rade kolekcije za domaće tržište, za tekuću sezonu, koje se razlikuju i po dizajnu od kolekcija za strano tržište. Tako često rade odjeću za ljeto i zimu istovremeno. Uz to rade i odjeću po mjeri, unikate tj. slow fashion koji nastaje u direktnom kontaktu s kupcem.

Prof. Vladislavić njihov je rad smjestio između dvije krajnje dimenzije makro i mikro sustava u koje su podjednako uključene. Sve te dimenzije i njihove različite karakteristike preklapaju se u njihovom radu. Na stranom tržištu suočene su sa skepticizmom, a na domaćem, iako je hrvatska javnost naklonjenija hrvatskom dizajnu nego što je bila kada su one počele raditi, s kontekstom hrvatskog tržišta, tj. njegovom veličinom i zahtjevima. Dizajnerice smatraju da unatoč tome preklapanje raličitih razina proizvodnje nije problem u kreativnom smislu. Problem je u organizacijskom smislu jer dizajnerice se istovremeno bave i poslovnim aspektima što im oduzima vrijeme od kreativnog rada.

Ipak prof. Vladislavić smatra da je razina na kojoj one rade humanija od fast fashiona te da je njihov model autentičniji u smislu da imaju kontrolu nad cijelim proizvodnim procesom. Odjeća koju dizajniraju proizvodi se u njihovom studiju ili u tvornicama. Zbog toga imaju i veću slobodu u dizajnu. Dizajnerice su i same priznale da se dizajneri u velikim sistemima žale na premalu autonomiju i nemogućnost kontrole procesa izrade.

Prof. Vladislavić smatra da su dizajnerice uspjele izgraditi svoj specifični identitet u hrvatskoj modi, te da, iako sudjeluju jednim dijelom u modnom sustavu, njihova pozicija nije u struji mainstream mode: “Stilske oznake su personalizirane, a energija rada nije se promijenila neovisno o kontekstu.” Istaknuo je i njihovu usmjerenost na proizvod i dizajn, a ne na promociju i marketing. Svoje izostajanje s domaćih modnih revija I-gle objašnjavaju zamorom od takve vrste prezentacije: “Mi radimo prvenstveno odjeću, a ne modu.” Tako objašnjavaju i koncept svoje izložbe. Umjesto prezentacije svoje odjeće ili modne revije, odlučile su se za eksperiment i istraživanje volumena što je rezultiralo koncepcijom pod nazivom Odjeveni prostor. Jedini izložak u galeriji je predimenzionirana suknja.

Odnos mode i umjetnosti propitivala je prof. Vjera Bonifačić. Ona je naglasila neke sličnosti estetskih aspekata i postupaka u umjetnosti i modi. Međutim iza naših umjetnika koji se prezentiraju u inozemstvu stoje muzeji i institucije, dok su I-gle svoj prodor na strano tržište poduzele i financirale same. Istovremeno, predstavljaju dio najkvalitetnije modne produkcije u Hrvatskoj.

fotografije: Jana Fabijanić
tekst: Zrinka Kuić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook