Fragmenti iz opusa Mihajla Arsovskog

Objavljeno: 04.11.2008.

Izložba “Fragmenti iz opusa Mihajla Arsovskog” predstavlja radove iz fundusa Muzeja za umjetnost i obrt te iz privatne zbirke Branka Vodeničara u odabiru Dejana Kršića. Izložba se otvara 4. studenog u Galeriji SC u Zagrebu u 19.30 sati i ostaje otvorena do 15. studenog 2008.




Mihajlo Arsovski (Skoplje, 1937) je peti dobitnik nagrade za životno djelo koju Hrvatsko dizajnersko društvo dodjeljuje za izniman doprinos na području dizajna. Dosadašnji laureati bili su Bernardo Bernardi (1999), Ivan Picelj (2001), Vladimir Robotić (2003) i Boris Bućan (2006). Izložba “Fragmenti iz opusa Mihajla Arsovskog” pregled je ostvarenja ovog utjecajnog autora na području plakata, izrađenih mahom u tehnici sitotiska, koja je zahvaljujući pop-artu postala važan element vizualne kulture 1960-ih, decenije u kojoj Arsovski započinje svoje do danas neprekinuto djelovanje na razmeđu visoke i popularne kulture.

Radovi Mihajla Arsovskog vizualno određuju jedno uzbudljivo, otvoreno i kozmopolitsko razdoblje hrvatske kulture, nadilazeći svoje konkretne umjetničke motivacije i oblikovnu jedinstvenost u žanru u kojem su nastali. Dizajnirajući plakate za likovna i kazališna događanja u zagrebačkom Studentskom centru, Arsovski razvija vizualni jezik koji će ga učiniti glasnikom postmoderne i sasvim izdvojenom pojavom na sceni snažno impregniranoj netom uspostavljenim modernističkim obrascima. Afirmirajući tipografiju, kolaž, citat i fotomontažu kao temeljne elemente svoje oblikovne metodologije, Arsovski ostvaruje opus u kojem ključnu ulogu igraju osobni stav, kritička distanca i otpor prema konvencijama.

Premda je u međunarodnim povijesnim pregledima dizajna zabilježen u prvom redu kao izniman autor kazališnih plakata, među kojima naročiti ugled uživa rebus-rješenje za predstavu “Rosencrantz i Guildenstern su mrtvi” (1971), opseg njegovog djelovanja obuhvaća i primjere scenografije te letrističkih likovnih radova. Arsovski potpisuje i dizajn niza knjiga i grafičkih mapa, u kojima raskošnu ekspresivnu plakatnu tipografiju nadomješta strogim funkcionalnim rješenjima, koja predstavljaju jedan od najviših dometa domaćeg dizajna na tom području. Njegovo oblikovanje časopisa poput Pop expressa anticipira kolažni grafički jezik časopisa za kulturu koji će se pojaviti krajem 1990-ih. Konačno, vizualne intervencije u prostoru Teatra &td, kombinirane s golemim brojem plakata i programskih knjižica izrađenih za ovu kazališnu kuću, jedinstven su primjer total dizajna u našoj zemlji.

Unatoč nedvojbenom doprinosu našoj kulturi, opus Mihajla Arsovskog još uvijek izmiče kritičkoj procjeni, što se donekle može povezati s njegovim karakterističnim “torpediranjem ozbiljnosti” vlastitih ostvarenja i svakog pokušaja njihove interpretacije. Stoga se i ovom prigodom čine prikladne riječi Želimira Koščevića iz teksta objavljenog 1972 godine u novinama Galerije SC u povodu prve izložbe plakata Mihaja Arsovskog: “Često se ukazuje da grafički dizajn ima izuzetno društveno značenje, da kultivira oko svakodnevnog prolaznika — ništa od toga. Djelovanje ovog izuzetnog čovjeka nikoga nije potaklo na razmišljanje o razini na kojoj jesmo, nikoga nije navelo na usporedbu s djelom koje tako nadilazi granicu općeg. Potpuno je svejedno hoće li se to desiti sada ili poslije ove izložbe. I onako je kasno. Ali jasno želimo dati do znanja da nikakvoj povijesti, i nikakvoj povijesti umjetnosti ne želimo prepustiti ocjenu i vrednovanje njegova rada. I bez ocjene uzeli smo taj rad kao svoju stvarnost.”

Organizator izložbe: Hrvatsko dizajnersko društvo
Koncepcija izložbe : Dejan Kršić
Suradnica : Koraljka Vlajo
Postav : Mladen Orešić
Realizaciju izložbe omogućili su Ministarstvo kulture RH, Galerija SC, Iigepa-Plana papiri i tiskara Kratis

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook