'(Est)etika nacionalizma - Dizajn za turbo-folk' putuje u beogradski Mikser House

Objavljeno: 25.08.2014.

Vrlo posjećena izložba u produkciji Hrvatskog dizajnerskog društva, posvećena dizajnu za turbo-folk glazbu i subkulturu, a izvorno postavljena u svibnju tekuće godine u HDD galeriji, kreće na regionalnu mini-turneju! Prva postaja je Mikser House u Beogradu, a gostovanje je organizirano u suradnji Miksera i HDD-a. Izložba će biti otvorena od 27. kolovoza do 3. rujna.

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava u HDD galeriji, autor: Zvonimir Ferina

Fotografije postava na Danu D 2014., autor: Bojan Mrđenović

Fotografije postava na Danu D 2014., autor: Bojan Mrđenović

Fotografije postava na Danu D 2014., autor: Bojan Mrđenović

(Est)etika nacionalizma - Dizajn za turbo-folk VOL.3

Autor izložbe i dizajner postava: Bojan Krištofić
Suradnik: Marko Golub (likovni kritičar i kustos, voditelj HDD galerije)
Fotografi: Zvonimir Ferina i Bojan Mrđenović
Produkcija: Hrvatsko dizajnersko društvo, Mikser Beograd i suradnici


Istraživački projekt (Est)etika nacionalizma – Dizajn za turbo-folk analizira tu supkulturu s osnovom u glazbenom izrazu karakterističnom za srpski društveni kontekst 90-ih godina, te razotkriva njen postanak još od začetaka "novokomponovane" narodne glazbe u bivšoj Jugoslaviji 50-ih i 60-ih. Turbo-folk je arhetipski iskaz nacionalističke ideologije u post-jugoslavenskoj pop-kulturi, koji je svoj pandan u hrvatskom okruženju imao u "cro-danceu", te popularnim ratničkim i patriotskim budnicama iz prve polovice 90-ih godina. Izložba se fokusira na dizajn vizualnih komunikacija kao važan element koherentnosti turbo-folk supkulture, te one aspekte njegove metodologije koji su pridonijeli masovnoj popularnosti te glazbe među najširim slojevima stanovništva. Stoga izložba kronološki tijek razvoja dizajna za turbo-folk komparativno prikazuje na području većeg dijela regije, ističući nekolicinu temeljnih izvođača, koji su podjednako svojom glazbom i vizualnim izričajem od početka karijere ocrtali puni krug. Na izložbi su zastupljeni odgovarajući primjeri omota njihovih ploča, CD-a i glazbenih spotova. Budući da je dizajn (odnosno industrijsko oblikovanje) desetljećima bio važan element socijalističke kulture, logično je da se i u njemu ogledala erozija njenih temelja koja je sredinom 80-ih već definitivno uzela maha. Kao most između "elitne" i "masovne", odnosno "popularne" kulture, dizajn je vlastima postao pogodan alat uspostavljanja ideoloških obrazaca s kojima se stanovništvo bivših federativnih republika trebalo identificirati, a pritom je korišten i kao sredstvo sublimacije građanskog neposluha, udružen s glazbom i ostalim pop-kulturnim sadržajima. Interpretacijom ovog fenomena postavlja se pitanje o kriterijima stručnog vrednovanja dizajna za turbo-folk. U sivoj zoni između "dobrog" i "lošeg" otvorio se vakuum koji je zbog svoje estetske i simboličke prilagodljivosti mogao usisati koješta i učiniti to ne samo društveno prihvatljivim, nego i poželjnim. Taj vakuum s nesmanjenim intenzitetom postoji i dan-danas, u velikoj mjeri određujući naše živote.

Autor izložbe zahvaljuje se kolegama/icama Olgi Dimitrijević, Miroslavu Kariću i Ivani Kronji na inspiraciji za teorijsku artikulaciju izložbe i pomoći tijekom istraživanja, te Marku Golubu na podršci i vrijednim savjetima u svim fazama rada.


Bojan Krištofić (rođen 1987. u Zagrebu) djeluje kao nezavisni publicist i kritičar u području dizajna, umjetnosti i vizualne kulture, te kao ilustrator i dizajner. Redovito piše za specijalizirane regionalne publikacije i portale, a neki od njegovih tekstova prevedeni su i na engleski. Član je uredništva portala Dizajn.hr, web stranice Hrvatskog dizajnerskog društva, te Zareza, dvotjednika za kulturna i društvena zbivanja, gdje je sezone 13./14. bio urednik rubrike Vizualna kultura. Ilustracije je ranije objavljivao u Zarezu i hrvatskom izdanju časopisa Le Monde Diplomatique, te u različitim fanzinima, a kao dizajner surađuje s klijentima iz kulturne i tržišne sfere. Za svoj je dizajnerski i kritičarski rad više puta nagrađivan. Izlagao je na nekoliko skupnih izložbi, a (Est)etika nacionalizma prvi mu je autorski kustoski projekt.

Još više o izložbi pročitajte ovdje.

B.K.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook