Marijina industrija ljepote - izložba u Muzeju za umjetnost i obrt

Objavljeno: 17.12.2013.

U zagrebačkom MUO u tijeku je izložba Marijina industrija ljepote - Marija Kalentić i Neva: dizajn ambalaže 1963. - 1985. Publika ima priliku otkriti kako su izgledali čuveni hrvatski kozmetički brandovi od 60-ih do 80-ih godina prošlog stoljeća: Rosal, Irel, Corona, Plidenta, Frilax, Crna mačka, Tabac, Deofen i mnogi drugi.

Marija Kalentić

Marija Kalentić

Bočica i staklenka Rosal; Neva, 1964. – 1965.

Bočica i staklenka Rosal; Neva, 1964. – 1965.

Kutije Neva Creme special; Neva, 1963.

Kutije Neva Creme special; Neva, 1963.

Kutije Rosal; Neva, 1964. – 1965.

Kutije Rosal; Neva, 1964. – 1965.

Kutija za puder Corona, OOUR Neva SOUR Pliva, 1983.-1984.

Kutija za puder Corona, OOUR Neva SOUR Pliva, 1983.-1984.

Bočice za parfem i kolonjsku vodu Chypre; OOUR Neva SOUR Pliva, 1980.

Bočice za parfem i kolonjsku vodu Chypre; OOUR Neva SOUR Pliva, 1980.

Serija proizvoda Rosal; OOUR Neva SOUR Pliva, 1982.

Serija proizvoda Rosal; OOUR Neva SOUR Pliva, 1982.

Lak za kosu Irel; OOUR Neva SOUR Pliva, 1980.

Lak za kosu Irel; OOUR Neva SOUR Pliva, 1980.

Kutija i tuba paste za zube Dentasept; OOUR Neva SOUR Pliva, 1983.

Kutija i tuba paste za zube Dentasept; OOUR Neva SOUR Pliva, 1983.

Maketa kutije i tube Chromlux, Neva, oko 1966.

Maketa kutije i tube Chromlux, Neva, oko 1966.

U utorak, 3. prosinca, Muzej za umjetnost i obrt otvara vrata jedinstvenoj izložbi hrvatskog dizajna. Marijina industrija ljepote predstavlja zaboravljenu dizajnericu Mariju Kalentić koja je gotovo četvrt stoljeća dizajnirala ambalažu jedne od najstarijih i najpoznatijih hrvatskih kozmetičkih tvrtki – tvornice kozmetičko higijenskih proizvoda Neva. Ova izložba otkriva Mariju Kalentić kao dizajnericu koja je suvereno oblikovala ne samo vizualni identitet Neve i njezinih proizvoda nego i našu svakodnevicu propitkujući fenomen stvaranja kozmetičke industrije u kontekstu percepcije higijene (ljepote) uljepšavanja u Hrvatskoj u razdoblju od početka 60-ih pa sve do sredine 80-ih godina 20. stoljeća.

Naime, nakon revolucionarnih i siromašnih poslijeratnih pedesetih, u tadašnjoj državi jača građansko društvo koje sa sobom donosi i promjenu odnosa prema osobnoj potrošnji , modi te ulozi žene u društvu. Tadašnje hrvatsko društvo razapeto je između brojnih smjernica koje uvjetuju specifičan – često i kontradiktoran – odnos prema ovim fenomenima.

U društvu koje je djela dizajna uglavnom tretiralo s podcjenjivanjem, ambalaža je bila jedan od najranjivijih povijesnih izvora. Ona je stvorena da, nakon što se proizvod proda, bude odbačena. Upravo stoga, izložba poput ove – koja zaokružuje ne samo opus nepravedno zapostavljene dizajnerice, već i povijest jedne tvornice (a kroz nju i čitave grane industrije) od neprocjenjive su vrijednosti za povijest odmaćeg dizajna, zaključuje u prologu izložbe kustosica Koraljka Vlajo.

Izložba Marijina industrija ljepote ostaje otvorena u Muzeju za umjetnost i obrt do 2. veljače 2014. godine.

O Mariji Kalentić:

Marija Kalentić (r. 5. srpnja 1930.) diplomirala je na zagrebačkoj Akademiji primjenjenih umjetnosti (1954.), u klasi profesorice Branke Hegedušić kao akademska slikarica tekstilka te je postdiplomski studij nastavila u majstorskoj radionici Krste Hegedušića (surađivala je na opremi knjiga Razgovori ugodni naroda Slovinskoga A. K. Miošića te Latinske pjesni razlike I. Đurđevića). 

U početku karijere radi samostalno, te pretežno dizajnira uzorke za tisak tkanina za Zagrebačku industriju svile, Vunteks, Tvorpam. Od 1962. godine stalno je zaposlena u Nevi na dizajnu ambalaže svih proizvoda i propagandnih materijala. Ujedno projektira Nevine izložbene prostore na Zagrebačkom velesajmu. Dobitnica je tri jugoslavenska Oskara za ambalažu (1965. i 1966. godine): za kućni stil ambalaže kozmetičke serije Rosal, 1965.; za bočicu za kremu Rosal, 1965.; za kartonsku kutiju s lončićem za kremu Rosal, 1966. Redovno je sudjelovala na izložbama ULUPUH-a, izlagala je na izložbi Produkt dizajn 2 (1972.). Neva 1978. godine postaje sastavni dio Plive, a M. Kalentić nastavlja raditi kao dizajnerica u OOUR Neva do 1985. godine kada odlazi u mirovinu.

Tekst je prenesen iz press materijala izložbe.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook