'Visim u Gavelli' Vanje Cuculića - prikaz izložbe

Autor: Bojan Krištofić

U četvrtak 18. studenoga 2010. u atriju Gradskog dramskog kazališta Gavella otvorena je izložba plakata Vanje Cuculića, koje njegov Studio Cuculić već pet godina dizajnira za tu važnu kulturnu instituciju. Izložba ostaje otvorena do 20. prosinca. Piše: BOJAN KRIŠTOFIĆ

Dok je reprezentativna izložba Kod Cuculića u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci značila prvu relevantnu retrospektivu dosadašnjeg stvaralaštva Vanje Cuculića i njegovog Studija Cuculić, aktualna izložba Visim u Gavelli odaje počast jednom segmentu njegove aktivnosti, po kojem je u zagrebačkim okvirima vjerojatno i najpoznatiji – dizajnu niza kazališnih plakata za GDK Gavella. Izravan povod izložbi dalo je posljednje u nizu brojnih strukovnih priznanja Cuculićevim plakatima – nagrada Red Dot 2010. u kategoriji vizualnih komunikacija za pet plakata iz Gavelline serije. Dodjelom te prestižne nagrade plakati su uvršteni u stalnu postavu Red Dot dizajn muzeja u Essenu, sjedištu istoimene strukovne udruge.

Izložba je postavljena u najprikladnijem mogućem prostoru – foajeu same kazališne kuće, te osim što obilježava jedno razdoblje Cuculićevog rada, ona također govori o značajnom petogodišnjem razvoju Gavelle i brojnim predstavama odigranima u tom periodu, a izloženi plakati slikovito svjedoče o jednoj od najplodonosnijih i najpoticajnijih suradnji klijenta i dizajnera u recentnoj hrvatskoj produkciji. Činjenica jest da upravo GDK Gavella među zagrebačkim kazališnim kućama ima najjasnije prepoznatljiv vizualni identitet, a Cuculićevi plakati jedan su od rijetkih novijih primjera lokalnog tiskanog oglašavanja u eksterijeru koje svojom autentičnom estetikom ne samo da odgovarajuće interpretira zadani sadržaj, nego i obogaćuje prostor u kojemu se nalazi i time na originalan način pridonosi raznovrsnosti i zanimljivosti gradske vizualne kulture. Premda je i Zagrebačko kazalište mladih posljednjih godina znatno uložilo u dizajn i promociju svojih aktivnosti i kazališne kuće same (a upravo je Cuculić prije angažmana u Gavelli za njih dizajnirao najveći broj plakata i promotivnih materijala, dok se time danas bave Roberta Bratović i Nina Bačun), čini se da u njihovom slučaju naglasak dizajna nije nužno na dosljednom i čvrsto strukturiranom vizualnom jeziku svih promotivnih materijala, pa je tako i vizualni identitet ZKM-a razvijan različito od Gavelle – vidljivo slobodnije i s labavo definiranim univerzalnim parametrima; što rezultira s manje izravnom prepoznatljivošću i prodornošću, ali i nekim vrlo efektnim i slojevitim pojedinačnim rješenjima. S druge strane, većinu Cuculićevih plakata za Gavelline predstave povezuje uporaba istih izražajnih sredstava, kao i manje-više univerzalan prijelom, te se gotovo svaki od ukupno 26 do sada dizajniranih plakata prirodno uklapa u kontinuiranu seriju. Naravno, dizajner si nije želio nametnuti nepotrebna ograničenja te i ovakva struktura serije ostavlja i više nego dovoljno prostora za igru i eksperiment, ali zahvaljujući dosljedno provedenom konceptu i rješenje slabijeg simboličkog potencijala pronalazi svoje mjesto među boljim plakatima, jer također legitimno služi izgradnji vizualnog identiteta kazališne kuće. Pored plakata za predstave, u izložbu su uključeni i plakati sastavni elementi promotivne kampanje Visim u kazalištu, te tri plakata godišnjeg festivala Gavelline večeri, dok su izostavljeni plakati kampanja Kazalište non-stop i Postoje svjetovi drugačiji od ovog…, kao i 'city light' verzije plakata pojedinih predstava.

Od prvog dizajniranog plakata – za predstavu Ptičice Filipa Šovagovića, do posljednjeg za Tartuffe po J.B.P. Moliereu moguće je jasno pratiti razvoj serije i vizualnog identiteta GDK Gavelle. Dok je u prvih nekoliko plakata (Ptičice, Stupovi društva, Orfej silazi, Turandot) Cuculić još isprobavao različita izražajna sredstva i trudio se tehnikom kolaža i jakom kolorističkom obradom udaljiti od uporabe fotografije karakteristične za ranije ZKM-ove plakate; negdje od plakata za predstave Naš dečko i Kaligula (na kojima su, doduše, fotografija, odnosno fotomontaža i tipografija i dalje dominantna izražajna sredstva) opaža se pomak prema kasnijoj autentičnoj Gavellinoj estetici i uporabi ilustracije, što će postupno postati temeljno stilsko obilježje Cuculićevog rada i poveznica njegovih brojnih projekata u najrazličitijim područjima i žanrovima. Uz sasvim osoban pristup ilustraciji, temeljen na kombinaciji fotomontaže i šrafurama zasićenih crteža (koji prizivaju stil kazališnih plakata Mirka Ilića za Teatar &TD, kao i pojedinih plakata Borisa Bućana za nacionalne kazališne kuće), prepoznatljivost Gavellinim plakatima osigurava i kontinuirana uporaba tipografija najistaknutijeg hrvatskog tipografa Nikole Đureka; kao i tiskanje većine plakata u sitotisku, što ovoj danas već pomalo zaboravljenoj tehnici daje novu privlačnost i aktualnost. Brojni vizualni simboli prisutni na plakatima poveznica su ovog segmenta Cuculićeve produkcije s ostatkom njegovog rada – oni istodobno savršeno metaforički interpretiraju predstavu i služe oblikovanju jedinstvenog Cuculićevog dizajnerskog vokabulara i vizualnog repertoara, koji svoje mjesto nalazi i na vinskim ambalažama i etiketama, različitim publikacijama i još koječemu. No, izdvojenost i čvrstoća Gavellinog identiteta time nije narušena – ovakav pristup govori o Cuculićevoj sposobnosti davanja jedne jasne osobne note vrlo različitim projektima, kao i njegovoj mogućnosti uživljavanja u različite sadržaje i zadatke. U konačnici, teme Gavellinih plakata djeluju proživljeno, a njihova estetika svježe, originalno i istinito, ponajprije zahvaljujući posvećenosti autora. Upravo je ta posvećenost oblikovanju vizualnog identiteta jedne kulturne ustanove učinila Gavelline plakate iznimno prepoznatljivima, a cjelokupni brand kazališne kuće slojevitim i autentičnim.