Izložba kao šum u komunikaciji - Studiobotas u ULUPUH-u

Autor: Bojan Krištofić

U Galeriji ULUPUH u Zagrebu do 20 rujna traje izložba grafičkog dizajna 'Jeste li mislili: Studiobotas?' autora Boštjana Botasa Kende, Primoža Fijavža i Petra Raucha iz Ljubljane. Kustosica izložbe je dr. sc. Petra Černe Oven. Piše: BOJAN KRIŠTOFIĆ

Kao što je pisalo i u najavama same izložbe, osnovne djelatnosti studija Studiobotas su ''grafički dizajn u arhitekturi; grafički dizajn za potrebe izdavaštva; korporativni identitet i priručnici za upotrebu korporativnog identiteta; dizajn izložbi; organizacija i vođenje radionica''. Većina ovih područja zorno je predstavljena u izvrsnom katalogu izložbe, s naglaskom na dizajnu knjige i korporativnog identiteta, u manjoj mjeri grafičkog dizajna u arhitekturi, dok je izostalo predstavljanje dizajna izložbi Studiobotasa.

Izložbi je katalog neizostavan sudrug, u ovom slučaju i više nego inače, jer osim što predstavlja trajni dokument njenog održavanja, u katalogu će posjetitelji zapravo naći ključan sadržaj ukoliko ih zanimaju prije svega projekti izlagača, dok su se u odabiru izložaka članovi studiobotasa odlučili za eksperimentalan pristup. Pored nekoliko promidžbenih materijala studija, koji između ostalog uključuju i vrlo dopadljivo oblikovane tekice (s različitim vrstama papira u svakoj); jedan primjer dizajna obuće – njihove verzije popularnih Startasica; i dio publikacija prikazanih u katalogu (knjige, monografije, brošure, omoti CD-a), ostatak izložaka čine uvećane reprodukcije pogrešno napisanog imena studiobotas. Uglavnom se radi o krivo adresiranim pošiljkama ili pogrešnom napisu u medijima, gdje je ime studija napisano razdvojeno, s greškom od jednog ili dva sloga i slično, kao da su u komunikaciji studija i njihovih suradnika potonji dobili priliku slobodno interpretirati postojeći identitet studiobotasa, koji je ionako tipografski definiran. Aluzija na ovaj problem sadržana je i u naslovu izložbe. Postavlja se pitanje mogu li ovakve greške, odnosno šumovi u komunikaciji, imati potencijal daljnjeg razvijanja i transformacije identiteta subjekta, odnosno proširenje njegove simbolike i njegovih značenja.

Posebno je zanimljivo što je do ovog iskrivljenja došlo potpuno spontano, bez ikakve intervencije dizajnera koji su greške naknadno dokumentirali i sistematizirali kroz izložbu. No, kako bilo, bez obzira na točnost napisanog imena studiobotasa, najvažniji dio identiteta svakog dizajn studija ipak su projekti, a katalog pokazuje koliko je raznovrsno i promišljeno djelovanje ovih Slovenaca, s nizom spremnih, kreativnih varijacija na prepoznatljiv rukopis u određenom žanru, gdje je dizajn knjige ipak ono što ih ponajviše izdvaja od drugih, barem u očima hrvatske publike. Od sofisticiranijih monografija i stručnih knjiga iz područja humanističkih znanosti, do komercijalne beletristike, svaka oprema knjige pokazuje pažljiv i minuciozan pristup dizajnu, koji dovodi do stvaranja mnogih intrigantnih rješenja. Naslovnice, u kojima je ostvarena dovitljiva tipografska ilustrativnost, ponekad i bez uporabe fotografije, posebno su efektne. U svakom slučaju, daljnje informacije potražite u katalogu čiji dizajn potpisuje zagrebački studio Kuna zlatica.

tekst: Bojan Krištofić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook