Anatomija produkt dizajna: Grupa - „3angle“

Autor: Marko Golub

'Ako ih pitate što bi bilo osnovno konceptualno polazište za njihove radove općenito, trojac iz Grupe će reći kako se ipak radi o kontekstu te da sve proizlazi iz „prihvatljivog kompromisa između vlastite ideje i ograničenja koja nose materijal, prostor i vrijeme' - Piše: MARKO GOLUB

Pokušati detaljno prikazati anatomiju jednog dizajnerskog proizvoda bez uvida u kontekst u kojem se on razvijao ne bi imalo previše smisla, a „3-angle“, produkt dizajnerskog studija Grupa nikako nije iznimka. 3-angle se danas proizvodi u dvije inačice - kao dvosjed i kao fotelja, a obje su - od početnog koncepta, vizualizacije, makete i prvog prototipa do izlaska na tržište - prošle nekoliko bitnih dramatičnih preobrazbi ne samo u obliku nego i u funkciji. "3-angle" je proizašao iz prvog natječaja za dizajn ojastučenog namještaja koji je početkom 2011. godine raspisala tvrtka Kvadra, a provodilo ga je Hrvatsko dizajnersko društvo. Upravo ovaj natječaj danas ima iznimno važan status ne samo unutar dizajnerske zajednice, nego i po pitanju samog odnosa dizajna i industrije. Kvadrin iskorak prema domaćim dizajnerima do danas je ostao gotovo izolirani primjer, ali i bitna poruka da je ovakva vrsta investicije može donijeti izvanredne rezultate. Rad s kojim se Grupa javila na spomenuti natječaj u međuvremenu je nagrađen nagradom za najbolji rad u kategoriji Produkt / industrijskog dizajna u sklopu bijenalne "Izložbe hrvatskog dizajna 1112", koja se u rujnu prošle godine održala u prostoru Muzeja za umjetnost i obrt.

Međutim, "3-angle" je na samom natječaju bio tek trećeplasirani rad, uz opasku stručnog žirija kako se rad odlikuje "vizualnom atraktivnošću" koja predstavlja predispoziciju za uspjeh na tržištu, ali i sugestiju naručitelju da se rad u dogovoru s autorima doradi. Druga nagrada nije ni dodijeljena, a prvu su osvojili studio Numen/ForUse i dvojac Borovnjak/Bratović za sofu "Revolve", koja je također ušla u proizvodnju i u međuvremenu osvojila niz međunarodnih priznanja. Tema natječaja podrazumijevala je rješenje koje objedinjuje dvije funkcije - sjedenje i spavanje. Rješenje koje je predložila Grupa zadovoljavalo je ovaj uvjet, no glavna karakteristika njihovog dizajna, koja se održala i do konačnog proizvoda, nije se toliko oslanjala na razvlačenje koliko na sasvim specifičan tretman rukonaslona i kod fotelje i kod (tada još) trosjeda. Autori su rukonaslon interpretirali tako da svojim oblikom prati položaj ruke opušteno savijene u laktu, što je rezultiralo blagom devijacijom od uobičajene tipologije i karakterističnom "geometrijom" "3-anglea", čiji su dominantan vizualni element trokutaste plohe. Za ležeći položaj bilo je previđeno da rukonaslon ostane uspravan te tako služi kao uzglavlje.

Za razliku od "Revolvea", koji je realiziran uglavnom onako kako je bio i projektiran, "3-angle" je nakon dva prototipa kroz koje je prvotna forma bila korigirana, ipak izgubio traženu funkciju razvlačenja u ležaj za dvoje, ali su i autori i naručitelj ustrajali u tome da usavrše rješenje u varijantama dvosjeda i fotelje. Prvi prototip fotelje pokazao se odveć robustnim, a vizualna atraktivnost i lakoća koja je proizlazila iz prepoznatljive kristalične geometrije izgubila se u nezgrapnom volumenu i sitnim ali zamjetnim nepravilnostima na mjestima gdje se spajaju zasebno obučeni jastuci, naslon i rukonaslon. Budući da je valjalo zadržati temeljna formalna obilježja, čitavoj konstrukciji sada se pristupilo drugačije. Svi elementi su bitno stanjeni, zadržavajući ipak potrebnu čvrstoću, a finalna platnena (i u nekim inačicama kožna) presvlaka se u zadnjoj fazi proizvodnje navlači preko čitavog predmeta kako bi se zadržao njegov formalni integritet. Granice ploha su pak ostale vidljive, no ovog puta samo diskretnim šavovima.

Posljednja preobrazba "3-anglea" donijela mu je još jedan, u prvom rješenju nepredviđen, a u finalnom proizvodu ključan vizualni i konstrukcijski naglasak. Prve verzije fotelja i ležaja stajale su na konvencionalnim "stupastim" nožicama, no kako se razvoj "3-angla" oduljio, tako su se pojavile i nove mogućnosti dorade te mogućnost da se noge posebno projektiraju i izvedu prema narudžbi. Plastificirane crne metalne nožice ne samo što ponavljaju karakterističan motiv trokuta, nego i sama školjka fotelje/dvosjeda na njima djeluje po prvi put kao kompaktna, kontinuirana forma, a sam proizvod ostavlja dojam kao da lebdi.

Oni koji imalo poznaju Grupin dosadašnji rad u njima će vidjeti još nešto. Naime, iako to nije bila namjera autora, metalne nožice na kojima počiva 3-angle gotovo da su autoreferentne prema barem dva ranija Grupina proizvoda - vješalici "Figura" i lampi "Model". Za razliku od „3-anglea“, oba ova proizvoda su samoinicirani radovi u čiji je razvoj i proizvodnju investirao sam dizajnerski studio. Ako ih pitate što bi bilo osnovno konceptualno polazište za njihove radove općenito, trojac iz Grupe će reći kako se ipak radi o kontekstu te da sve proizlazi iz „prihvatljivog kompromisa između vlastite ideje i ograničenja koja nose materijal, prostor i vrijeme“. Ipak, spomenuta „Figura“ i „Model“ kao proizvodi vrlo koncizno komuniciraju još jednu bitnu karakteristiku – spoj skulpturalnosti i elementarne, skoro asketske čistoće. Takvu pročišćenost dosegao je i „3-angle“, ali dugim eliptičnim putem od prvotnog koncepta do oblika koji ima danas.

*tekst je izvorno objavljen u magazinu Oris

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook