Produkt dizajn 2011. - 2012.

Autor: Neven Kovačić

'Nadolazeće razdoblje vjerojatno će predstavljati velik izazov. Struka je na prekretnici. Svjedočimo svojevrsnom paradoksu; dok u društvenom kontekstu gledamo konstantno urušavanje aktualnog prezasićenog globalnog post-industrijskog društva temeljenog na kontroli i profitu, u znanstveno-tehnološkom doživljavamo renesansu; od razvoja nano i inteligentnih materijala do sveprisutne digitalizacije i potpune demokratizacije razmjene informacija putem Interneta.' - Piše: NEVEN KOVAČIĆ

Ovogodišnja selekcija produkt dizajna prikazuje prilično realnu sliku stanja dvogodišnje produkcije. Zbog nešto većeg broja i više kvalitete pristiglih radova selekcija je, možda po prvi puta, mogla biti izvršena prema nešto zahtjevnijim kriterijima, više u skladu s onima za najbrojniju kategoriju grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija čime je izložba u cjelini dovedena u bolju ravnotežu. U odnosu na prethodne izložbe ovu izdvaja činjenica da se napokon možemo pohvaliti porastom broja proizvoda koji su zaživjeli u (malo)serijskoj proizvodnji. Posljedica je to kvalitetne i uspješne inicijative poduzetnika i samih dizajnera.

Najzapaženija inicijativa u poduzetničkom smislu svakako je organizacija natječaja za dizajn ojastučenog namještaja tvrtke Kvadra design u suradnji s HDD-om. Rezultat uspješno provedenog prvog natječaja je realizacija nagrađenih projekata Revolve (Numen, Borovnjak, Bratović) i Triangle (Grupa) kao serijskih proizvoda. Ozbiljan pristup i jasna strategija Kvadre rezultirala je realizacijom nagrađenih radova, a medijska popraćenost projekta koristila je općoj popularizaciji struke. Uspješan početak prodaje na domaćem i stranom tržištu i dobiveni RedDot Award za sofu Revolve potvrđuje uspješan win-win scenarij na zadovoljstvo svih aktera uključenih u projekt, a organizacija ovogodišnjeg drugog natječaja nagovještava dugoročnu strategiju Kvadre kao design-oriented proizvođača. Nadajmo se da će ovaj pozitivan primjer utjecati na promjenu stava i svijesti o dizajnu barem kod jednog dijela privatnih poduzetnika.

Dizajneri su, naročito oni mlađe generacije, također uzeli stvar u svoje ruke. Zahvaljujući dobroj procjeni vlastitih mogućnosti, njihovi samoinicirani projekti koje su prilagodili obrtničkoj proizvodnji omogućili su im brzu realizaciju i potpunu kontrolu cijelog procesa: od ideje - do proizvoda. Manje serije pokazale su se idealnim rješenjem za prodaju putem Interneta, a uz to svoje su mjesto našli u manjim specijaliziranim trgovinama. Otežavajuća je okolnost pritom bila ta što je proteklo vrijeme ugasilo mnoge obrte, a malobrojni preostali nalaze se u teškoj tržišnoj poziciji. Možda se baš kroz produkt dizajn dogodi svojevrsna revitalizacija obrta koji je također doživio i kvalitetan medijski tretman kroz nedavno završene Donacije godine 2012 u organizaciji Zagrebačke banke i Hrvatske obrtničke komore.

U proteklom razdoblju inicijative dizajnera u smislu samoorganiziranja i prezentiranja vidljive su i kroz brojne domaće i međunarodne izložbe. Nakon uspješno organizirane izložbe In a nutshell koja prikazuje pregled svih disciplina HR dizajna i udruživanja u platformu Reaktor, uspješno je realizirana i kustoska koncepcija Croatian Holiday (HDD, Borovnjak, Bratović) koja se bavi eksperimentalnim novim poizvodima za turizam, kroz slobodno tumačenje kulture i tradicije, a prikazuje uglavnom samoinicirane, obrtnički proizvedene radove. Izložba je svojevrstan nastavak prošlogodišnjeg uspješnog gostovanja produkt dizajnera u Milanu pod nazivom Croatian Designers Impact s kojim je izgleda probijen led prema međunarodnoj produkt dizajn sceni. Umrežavanje koje je posljedica ovih izleta izvan granica države vrijedan je kapital za buduće aktivnosti svih sudionika i za većinu njih predstavlja izlazak iz anonimnosti. Uz spomenute izložbe treba naglasiti i vrlo sadržajan, kvalitetno osmišljen i organiziran festival DanD (HDD) koji, za razliku od ostalih sličnih dizajnerskih događanja u regiji, bilježi rast u broju sudionika i dobru posjećenost.

Uvodnici proteklih izložbi preispitivali su (ne)postojanje produkt dizajna u hrvatskoj. Čini se da je iako malobrojna, scena sve življa i da entuzijazma ne manjka. Mlađe generacije polako preuzimaju ulogu pokretača, na svoj način, neopterećeni prošlošću i lokalnim kontekstom. Globalna kriza izgleda nije djelovala demotivirajuće već je potakla snalažljivost i kreativnost u svim segmentima bavljenja produkt dizajnom, uključujući organizaciju i produkciju. S jedne strane ovakvi manji i jednostavniji projekti bez zahtjeva naručitelja autorima pružaju veću kreativnu slobodu i mogućnost eksperimentiranja, a s druge mogu voditi u zamku koketiranja s pomodnim i površnim instant rješenjima. Nadajmo se dovoljnoj dozi samosvijesti i samokritičnosti u projektiranju samoiniciranih radova ove vrste, jer to do sada nije uvijek bio slučaj. Treba nastojati biti odgovoran i izbjeći relativizaciju struke. Odgovornost je veća nego što se čini, jer smo još uvijek na početku misije pravilne edukacije šire javnosti kroz medije u kojima se, srećom, projekti produkt dizajna vrlo rado objavljuju.

Kod srednje generacije kroz protekle godine svjedočimo sve jasnijoj autorskoj profilaciji u specifičnim segmentima dizajna. Broj aktivnih dizajnera je iz objektivnih razloga i teškoća svake godine sve manji, pa treba čestitati svima koji su kroz godine uspjeli zadržati interes i entuzijazam. Na domaćoj i međunarodnoj sceni vrijedno je pratiti produkciju i razvoj autorskih ostvarenja Numen/ForUse, a posebno je zadovoljstvo bilo svjedočiti uspjehu dizajna putničkog katamarana Millenium Diamond Ivane Peko čiji je projekt, nakon njenih koncepata koje smo imali priliku vidjeti na prethodnim izložbama, realiziran za Olimpijadu u Londonu. Dokaz da dugoročno nastojanje donosi plodove dobar je motiv onima koji su se već pomalo umorili od domaće stvarnosti.

Nadolazeće razdoblje vjerojatno će predstavljati velik izazov. Struka je na prekretnici. Svjedočimo svojevrsnom paradoksu; dok u društvenom kontekstu gledamo konstantno urušavanje aktualnog prezasićenog globalnog post-industrijskog društva temeljenog na kontroli i profitu, u znanstveno-tehnološkom doživljavamo renesansu; od razvoja nano i inteligentnih materijala do sveprisutne digitalizacije i potpune demokratizacije razmjene informacija putem Interneta. Nove tehnološke mogućnosti u kreativnoj sinergiji sa novom etikom, koje svake godine adresiraju TED konferencije (www.ted.com), pokazuju potencijal za postepen preustroj društva i stvaranje, koliko god papanekovski zvučalo, bolje budućnosti kroz dizajn.

I na kraju, kao potvrda realizacije na početku spominjane (malo)serijske proizvodnje, veseli činjenica da će ovogodišnju izložbu po prvi put pratiti i prodaja autorskog produkt dizajna u muzejskom dućanu MUO-a.

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook