LINA KOVAČEVIĆ: FUTURE ARTEFACTS (28. 5. – 11. 6. 2013.)

Objavljeno: 27.05.2013.

U utorak 28. 5. u 20 sati u HDD galeriji otvara se izložba FUTURE ARTEFACTS dizajnerice i umjetnice LINE KOVAČEVIĆ

„Future artefacts are things "from the future" that already exists. In many senses the future is already here, and through these artefacts we can examine it“.

Instalacija „Future artefacts“ je zamišljena kao svojevrsni prikaz bliske budućnosti. Posjetitelji su pozvani prijaviti se na cyber večeru, ekstenziju seta za online romantičnu večeru, na kojoj će se autorica nalaziti u prostoru galerije, a posjetitelji u virtualnom prostoru i obratno. Za vrijeme trajanja izložbe održat će se nekoliko večera. Uz performans, izložba se sastoji od fiktivnih artefakata zamišljenih za interakciju u bliskoj budućnosti, materijaliziranih u objekte te izvedenih u 3D printu. Objekti su tretirani kao artefakti proizašli iz određenih scenarija življenja koji pružaju korisniku priliku da ih sam kreira i dovrši. Objekti, fotografije i video zapis čine skulpturalnu instalaciju koja kao pokretač narativa koristi spomenute predmete. Savjeti iz kulinarskog showa sažeti su u obliku pravila, koja su ugravirana i zamišljena kao svojevrsni "Lonely planet" za cyber dating.

Dio izložbe predstavlja i guerilla akciju na Salone Del Mobile u Milanu 2013, u sklopu koje je održano nekoliko cyber večera u Zoni Tortoni, Duomu i drugim lokacijama, a osim instalacije i performansa, u okviru izložbe bit će predstavljena i mini-retrospektiva plakata Line Kovačević nastalih od 2000-ih do danas za različite projekte s područja tzv. nezavisne scene, poput plakata za Urbanfestival, Human Rights Film Festival i drugih.

Više o projektu:


Set proizvoda za online romantičnu večeru sastoji se od pola tanjura, kutnog tanjura, stolnjaka sa izvezenom tipkovnicom i otvorom za touch pad da ne biste prolili tipkovnicu, te seta pravila ponašanja prilikom online romantične večere. inspiriran vlastitim iskustvima te online vjenčanjem na aerodromima u Dubaiu i Londonu 2009., organiziranog jer su mladenci propustili letove, rad je rezultat jednogodišnjeg istraživanja na postdiplomskom studiju St.Martins School of Art and Design u Londonu, te istovremeno funkcionira kao set proizvoda, ali i kritički komentar naspram situacije u kojoj se digitalni mediji razvijaju većinom u virtualnom smjeru, zaboravljajući tijelo kao bitan element interakcije sa tehnologijom. Objekti su tretirani kao artefakti proizašli iz određenih scenarija življenja uvjetovanih u sadašnjosti ili bliskoj budućnosti, najčešće od velikih korporacija koje ne ostavljaju previše prostora za oblikovnu, pa tako ni iskustvenu raznolikost.

Iz predgovora Marka Goluba:
Sva zamišljanja budućnosti unutar popularne kulture uvijek su imala daleko više veze s vlastitom sadašnjošću nego se to na prvi pogled moglo činiti. Bilo da je riječ o novim i nepredviđenim aplikacijama predmeta i tehnologija koje već postoje i već jesu u upotrebi, bilo o promišljanju alternativnih scenarija za sasvim svakodnevne situacije ili o kombinaciji jednog i drugog na način da se u postojeće odnose eksperimentalno unose novi faktori, „budućnost“ je jedna vrsta analitičkog i kritičkog pogleda na stvari koji može pomoći da u širem kontekstu bolje razumijemo naša vlastita stanja i očekivanja u sadašnjem trenutku. Tako nastali hibridi arhetipskog i neočekivanog možda će ponekad djelovati apsurdno, no u isto vrijeme predstavljaju i sasvim funkcionalnu varijaciju stvarnih scenarija življenja, te na konceptualnoj razini imaju snažan komunikacijski i kritički potencijal.

Iako se naziv izložbe Future artefacts odnosi samo na jednu recentnu seriju radova dizajnerice i medijske umjetnice Line Kovačević, sličnom logikom nastajao je čitav niz njenih ranijih radova, kako onih samoiniciranih, tako i naručenih. Primjerice, iako je njen Raymond – robot dizajner iz 2004. temeljen na široko dostupnom komercijalnom softveru i hardveru, kad je premijerno izložen dočekan je kao neka vrsta kurioziteta. Dakako, ne zbog prisvajanja postojeće tehnologije, nego zbog neobične uloge koju je autorica zadala malom mobilnom lego-robotu – da putem nekoliko jednostavnih algoritama, a na temelju prostornih parametara koje zadaje ambijent u koji ga se postavi, generira grafičke „dizajnerske“ vizuale. Naravno da je Raymond na jednoj razini bio i svojevrsna parodija dizajnerske profesije, ali takva za koju se ne može reći da u svom grafičkom outputu ne reagira na neposredan kontekst i da, u konačnici, ne daje za misliti. Nagrađivani plakat za Human Rights Film Festival (2004.), prazna 'oglasna ploča' za ispisivanje „inteligentnih rasističkih ispada“, zamišljen je kao svojevrstan alat za periodično očitavanje javnog mnijenja, i samim tim računa s određenom vremenskom protežnošću unutar koje bi, barem s optimističnog gledišta, jednom u budu¬ćnosti mogao i ostati praznim. Web aplikacija Mail Circles (2005.), još jedan novomedijski rad, u osnovi je dizajn usmjeren ne samo vizualiziranju socijalne interakcije u elektroničkoj komunikaciji, nego i generiranju određenih analogija „prostornih“ parametara u takvoj komunikaciji, gdje svaka poruka, svaki pošiljatelj i svaka vrsta korespondencije postaju dinamičnim točkama nekog sasvim egzaktnog koordinatnog sustava.

Ova i druge slične male inovacije unutar poznatog komunikacijskog okruženja (još jedan primjer je i Edit This Banner) kratkog su vijeka, budući da se isto to okruženje rapidno razvija i mijenja, ali u svojoj jednostavnosti i duhovitosti otkrivaju nam malo drugačiji pogled na alate, sučelja i komunikacijske kanale koje svakodnevno koristimo. Taj je pogled ambivalentan, u isto vrijeme je i nostalgičan i afirmativan i kritičan, što možda najbolje ilustrira recentniji rad „Set za online romantičnu večeru“ iz 2011. godine. Riječ je o kolekciji rekvizita nastalih kao reakcija na pretjeranu fetišizaciju online komuniciranja, kakva ponekad zaista kulminira kičem. Direktno inspiriran vijestima o vjenčanjima putem Skypea na aerodromu u Dubaiju i u Londonu, ovaj performativni rad na prvu djeluje kao ekstatična afirmacija mogućnosti „online romanse“, no s daškom melankolije, pa i apsurda. Posebno oblikovani predmeti kao što je hibrid slušalica i biserne ogrlice, 'polovica' tanjura koja se lako prislanja uz rub notebooka (proizveden tehnologijom 3-D printa) ili dekorativni stolnjak kojim se prekriva tipkovnica kao da pokušavaju uspostaviti neki gotovo komičan spoj između fizičke i virtualne stvarnosti. Štoviše, komocija razgovora putem Skypea ovdje susreće formalnost i konvencionalnost romantičnog izlaska na večeru, a sami rekviziti iz seta, osim što jesu posve funkcionalni hibridi, nositelji su nekog novog scenarija i određenih pravila ponašanja koja ne pripadaju potpuno ni online niti offline situaciji. Za bilo koga tko promatra sa strane, scena će djelovati u najmanju ruku bizarno, slično kao kad vidite nekog na ulici, s bluetooth slušalicom u uhu, i na prvi pogled niste posve sigurni priča li u bunilu sam sa sobom ili ipak razgovara s drugom osobom.

Novi radovi Line Kovačević, kao što je Set za romantičnu online večeru ili ekstenzija istog kroz seriju objekata nazvanih Future Artefacts, govore upravo o našem današnjem svakodnevnom bivanju ni ovdje - ni tamo, istovremeno unutar mreže i izvan nje. Svaki od tih objekata je svojevrsna mutacija, virus, prilagodba poznatog svakodnevnog predmeta novom stanju stvari i utoliko djeluju kao da su nesavršena, napola realizirana najava nečeg što tek dolazi. No zapravo su samo odraz tekuće zarobljenosti između dviju prividnih samodostatnosti – starih navika i onih novih.


O autorici:

Lina Kovačević rođena je u Zagrebu. Diplomirala na Studiju Dizajna u Zagrebu i magistrirala na Central St.Martins School of Art u Londonu, njen rad je izlagan na domaćim i međunarodnim izložbama poput London Design Weeka, Red Dot Award Essen, Art Directors Cluba NY, ID Annual Design Review, Young Guns, Magdaleni, a kao VJ nastupala je na Ars Electronici, Transmedialeu, Contact Europe i drugim Festivalima. Živi i radi u Zagrebu i Londonu.


Lina Kovačević – Future Artefacts (28. 5. – 11. 6. 2013.)

HDD galerija / Hrvatsko dizajnersko društvo
Boškovićeva 18, Zagreb
Voditelj galerije: Marko Golub

Radno vrijeme
pon – pet 10 – 20h
subotom 10 – 13h

Sponzori tiska:
Cerovski Print Boutique (katalog)
Ars kopija (digitalni tisak)

Sponzor 3-D printa:
CADDprint d.o.o.

Zahvaljujemo Muzeju za umjetnost i obrt i Koraljki Vlajo

Rad HDD galerije podržava Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook