GRUPA: Pandan kreativnosti ideje mora biti kreativnost u izvedbi

Autor: Marko Golub

Dizajneri moraju razmišljati o ravnoteži realnog, korektnog dizajna, tehnološke kompleksnosti, proizvodnih mogućnosti i finalne cijene prema krajnjem korisniku. Razgovarao: MARKO GOLUB

Dizajnerski trio Grupa osnovali su u Zagrebu 2006. godine dizajneri Filip Despot, Tihana Taraba i Ivana Pavić. Djelujući u područjima industrijskog dizajna te dizajna postava izložbi i scenografija, Grupa je osvojila velik broj stručnih nagrada za svoj rad. Radovi su im predstavljani na manifestacijama kao što su Salone Internazionale del Mobile u Milanu, Mikser Festivalu u Beogradu, IMM Cologne u Kölnu, sajmu Qubique Furniture Tradeshow u Berlinu i mnogim drugim izložbama. Na Danu D 2013. predstavili su se u sklopu programa D-Dizajneri (D-Designers).

Ima li Grupa svoj autorski credo i što bi to bilo? Mogu li si industrijski dizajneri poput vas priuštiti neku vrstu konceptualizacije onog čim se bave i područja u kojem djeluju, ili ona proizlazi iz samih projekata?

Uvijek pazimo da pandan kreativnosti ideje bude kreativnost u izvedbi. Kvaliteta izvedbe izuzetno nam je bitna, naravno uz estetiku i funkciju dizajna. Radije bismo umjesto termina konceptualizacija koristili termin ideologija, koliko god to neobično zvučalo, a ona se ogleda u nastojanju mirenja i traženja nama samima prihvatljivog kompromisa između vlastite ideje i ograničenja koja nose materijal, prostor i vrijeme. Sve se to na neki način zrcali u svakom našem krajnjem proizvodu.

Što biste izdvojili kao ključan moment koji vas je obilježio kao autore i kao svojevrsni brand? Koji su prijelomni trenuci za Grupu kao aktivan dizajnerski kolektiv?

Na prvoj izložbi Re:aktora u Zagrebačkome plesnom centru dobili smo direktne, sjajne povratne reakcije na prototipove za lampe Model i jastuke Pilot, nakon čega smo odlučili samostalno investirati u njihov razvoj i dovesti ih do razine proizvoda koje možemo prodavati pod brendom Grupa products. Lampe Model su nakon niza izložbi i izlaganja ove godine bile dijelom postava talijanskog Poliforma na Sajmu namještaja u Milanu, što nas je ohrabrilo da nastavimo na isti način razvijati nove proizvode. Bitan je trenutak i suradnja s Artisanom, kojega na neki način tek sad možemo kvalitetno osvijestiti i valorizirati.

Uz proizvode koji idu uz vašu vlastitu etiketu i onu Re:aktora, u slučaju produkt dizajna vezani ste uglavnom uz dvije tvrtke – Kvadru i Artisan. U kojoj su mjeri suradnje s njima i njihove specifičnosti odredile tipologije, materijal i način pristupa dizajniranju?

Prva varijanta 3anglea za Kvadru bila je rasklopna sofa sa ravnim nogama, međutim, u daljnjem razvoju sofa je mutirala u fotelju i dvosjed s naglašenim prozračnim postoljem i izrazito geometrijske forme. Ta transformacija bila je izvediva isključivo zbog Kvadrine maksimalne posvećenosti usavršavanju svog proizvoda i obostranog povjerenja. Predmeti nastali za Artisan uvelike su definirani mogućnostima izvedbe s naglaskom na završnoj obradi drva. Suradnja s Artisanom, kao što smo već ranije rekli, bila je naš prvi susret s industrijom. Bila je to jako uspješna suradnja, prije svega zato što smo bili dovoljno mladi i neiskusni da u nju uđemo bez ikakve zadrške i straha. Valja imati na umu da smo se upustili u rad s masivnim drvom, koje je kao materijal izniman izazov i za puno iskusnije dizajnere. Nekako intuitivno smo osjećali da su nam mogućnosti s masivom  uvelike definirane izvedbom s naglaskom na završnoj obradi drva, a Artisan je u to vrijeme u tom smislu bio tehnološki superioran svim drugim proizvođačima u regiji. Krajnji rezultat je niz proizvoda kojima smo iznimno zadovoljni.

Kratko pitanje – o čemu industrijski dizajneri trebaju voditi računa ako žele doseći neku realističnu poziciju na tržištu?

Moraju razmišljati o ravnoteži realnog, korektnog dizajna, tehnološke kompleksnosti, proizvodnih mogućnosti i finalne cijene prema krajnjem korisniku.

Na koji način ćete se predstaviti na Danu D? Hoće li to biti presjek vaših dosadašnjih radova ili će prezentacija biti osmišljena vezano za sam kontekst Stare klaonice i festivala? Što predstavlja Grupu u ovom slučaju?

Mislimo da je predmete najzanimljivije vidjeti uživo, tako da ćemo donijeti sve što nam stane u auto. Možda će najzanimljivija biti prezentacija novog proizvoda koji je ušao u finale  aktualnog natječaja Donacija godine 2012 Zagrebačke banke i Hrvatske obrtničke komore. Riječ je o visećim lampama koje je moguće sastaviti od šest različitih elemenata u niz oblika, a zanimljivo je to što sam korisnik oblikuje svoju idealnu kombinaciju.

linkovi:
Grupa - http://grupa.com.hr/

razgovarao: Marko Golub

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook