A BUBBLE: Žurnal, laboratorij, kritički i izložbeni prostor na papiru

Autor: Bojan Krištofić

U listopadu prošle godine iz tiska je izašao prvi broj časopisa A Bubble, novog žurnala posvećenog suvremenoj umjetnosti na području Hrvatske i Italije, takozvane 'jadranske regije'. Koje ideje stoje iza tog projekta, kako je nastala tipografija posvećena Tomu Gotovcu te koji su planovi za budućnost, razgovarali smo sa šarolikom ekipom koja stoji iza njega

Žurnal je rezultat suradnje talijanskih kustosa i kritičara Alessia Fransonia i Ilare Varbonesi, te domaćih snaga – Neformalnog saveza Organizam, koji čine udruge UBU i Sintoment, te Babushke, studio za 'grafički dizajn i specijalne moći'. Zanimljiv sadržaj, promišljen i tipografski kultiviran dizajn, netipičan format, kao i činjenica da je riječ o potpunosti samoiniciranom i samostalno financiranom projektu potakli su nas na ovaj kratki razgovor. Također, A Bubble bio je izložen na revijalnom dijelu ZGRAF-ove međunarodne izložbe dizajna i vizualnih komunikacija, gdje su oni koji to još nisu učinili mogli besplatno preuzeti svoj primjerak. Na pitanja su odgovarali Bernarda Cesar (izdavač), Marija Juza (art direktor) i Filip Pintarić (production manager), članovi udruge Sintoment.

Prvi broj novog 'međunarodnog žurnala za umjetnost' A Bubble uglavnom je posvećen nastupu hrvatskih umjetnika na Venecijanskom bijenalu 2011. godine – izložbi izvedbenog kolektiva BADCo., te izboru iz opusa pokojnoga Toma Gotovca, u postavi kustosica iz kolektiva WHW. Što je uvjetovalo tako specifično tematsko područje?

Prvi broj novog 'međunarodnog žurnala za umjetnost A(driatic) Bubble u cijelosti je posvećen 54. venecijanskom bijenalu vizualnih umjetnosti. Mi smo se, kao hrvatski dio uredništva, koncentrirali na hrvatski paviljon koji se pojavio po prvi puta u sklopu glavnog dijela bijenala, odnosno u Arsenalu, a koji smo i sami imali priliku posjetiti. Razlog posjeta također je bio i postav našeg pet minutnog videa Damiani – Gustini u Paviljonu Italija u Svijetu kojeg smo osmislili i realizirali na poziv Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu. Sa tri intervjua koji su objavljeni u žurnalu željeli smo pojasniti, kako sebi tako i drugima, koncepciju postava hrvatske izložbe, pružajući pri tom uvid u tri različita pogleda na isti. Tri pogleda na hrvatsku izložbu na 54. venecijanskom bijenalu obuhvaćaju razgovore sa Željkom Radivojem, BADCo. i Vlastom Delimar.

Kako i kada je započela suradnja Neformalnog saveza Organizam s talijanskim kritičarima i kustosima Alessiom Fransonijem i Ilarom Valbonesi? Zbog čega se javila potreba za izdavanjem jedne ovakve publikacije?


Suradnja je započela Kampom kulture, multilateralnim projektom NS Organizma, i njegovim prvim izdanjem Tenda Gialla – velikom izložbom i nizom audio-performansa, predavanja i radionica austrijskih, talijanskih, slovenskih i hrvatskih umjetnika mlađe generacije održanom u Pogonu Jedinstvo u studenom 2010. godine. Kampom kulture 2 prošloga ljeta u Senigalliji učvrstili smo naše partnerske odnose sa Italijom te se predstavili na prvom festivalu umjetnosti, fotografije, arhitekture i dizajna – Demanio Marittimo KM -278. Ova je publikacija, odnosno "kritičko / umjetnički prostor na papiru", projekt NS Organizma i talijanskih kustosa i kritičara umjetnosti, u nastojanju revitalizacije umjetničkog dijaloga između Italije i Hrvatske koji je zamro nakon procvata u doba Novih tendencija.

Zanimljiv format kvadrata presavijenog u pravokutnik, 'novinski' postupak slaganja stranica, te tipografija glave žurnala i 'leadova' dizajnirana posebno za ovu prigodu ono su što izdvaja A Bubble među publikacijama slične tematike. Koje su odluke bile najvažnije u dizajnu žurnala, i kojim se faktorima nastojalo udovoljiti? Znači li mali broj stranica i češće izlaženje?

Nastojalo se udovoljiti želji da se A Bubble oblikovanjem kao i sadržajem izdvoji među publikacijama slične tematike. Sam koncept novina uvjetovao je i dizajn fleksibilnog sistema prijeloma koji podliježe eksperimentiranju. Iako se koriste elementi novinskog prijeloma te je uspostavljena specifična hijerarhija informacija pošto su novine trojezične, u dizajnu je bitna otvorenost prema budućem sadržaju i oblikovanju. Pošto je prvi broj posvećen hrvatskom paviljonu u čijem centru je Tomislav Gotovac, dizajnirana je i tipografija Tom, nastala na osnovi Gotovčevog letteringa iz filma Prijepodne jednog fauna koja tvori identitet ovog broja te mu na taj način odajemo i svojevrstan hommage u dizajnerskom smislu. Mali broj stranica uvjetovan je odlukama uredničkog tima koje su trebale zadovoljiti tematsku koncepciju kroz pažljivi izbor sadržaja te produkcijske uvjete pošto su novine besplatne i u cijelosti su samoinicirani projekt financiran iz naših vlastitih sredstava. Mali broj stranica također znači da nemamo pedeset sponzora koje bismo reklamirali na ostalih 25 stranica.

Kakav će biti koncept žurnala u budućnosti? Hoće li obrađivati pojedinačne manifestacije ili davati općenite informacije o aktualnoj umjetničkoj produkciji na takozvanoj 'jadranskoj osovini', kako sami kažete u uvodniku?


A Bubble je žurnal – laboratorij, kritički i izložbeni prostor na papiru čije gledište počiva na prostoru Jadrana, kao ishodištu mjerljivosti kulturnih mijena u Europi i Svijetu. To bi ustvari bio koncept žurnala. Ukoliko ste mislili pitati koje će teme biti zastupljene u žurnalu u budućnosti, to je nažalost nemoguće odgovoriti jer je svijet oko nas u stalnoj mijeni, mi neprekidno istražujemo suvremene umjetničke prakse i njihova žarišta, sadržaj i temu pojedinog broja definiraju umjetnička strujanja u danom momentu. Stoga je nemoguće unaprijed definitivno znati temu i sadržaj broja. A Bubble je dakle križanje mogućnosti, transformacija, mjesto razgovora i promišljanja, dolazaka i odlazaka. Prvi broj novina distribuiran je u mnogobrojne svjetske umjetničke institucije i galerije a trenutno smo u razvijanju drugog broja koji bi trebao izaći sredinom godine.

Koja je konkretna uloga UBU-a (Udruge bivših učenika Škole primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu) u Neformalnom savezu Organizam i izdavanju ovog žurnala? Na koji je način djelovanje te udruge povezano s ostalim frakcijama Organizma, Sintomenta i Babushki?

Presudna, pošto su svi odgovorni elementi Organizma ujedno i bivši učenici ŠPUD-a, najstarije i najvažnije obrazovne ustanove koja obrazuje u umjetnosti u regiji. Isti žele naglasiti ŠPUD kao izvorište projekata koji uistinu nadilaze paradigmu lokalizam/globalizam. Tako je naš najnoviji projekt sa talijanskim kustosima i stvaranje umjetničkog djela u suradnji učenika Foto odjela ŠPUD-a i talijanskog umjetničkog dvojca Frossi/Perrone rezultirao trokanalnim video i slideshowom pod nazivom 79 24 koji je u sklopu izložbe suvremenih talijanskih umjetnika Tišine gdje stvari napuštaju sebe bio postavljen na medijskoj fasadi MSU-a od 3. 2 .2012. do 4. 3. 2012. Babushke, Sintoment i UBU nisu odvojeni entiteti od kojih svaki ima neku ograničenu ulogu, već dijelovi Organizma koji zajedničkim djelovanjem održavaju Organizam na životu.

Bojan Krištofić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook