DORA BUDOR & MAJA ČULE - Umjetnička praksa s dizajnerskim zaleđem

Objavljeno: 11.08.2012.

"Naše javne persone postoje iz razloga što smo se i u doba dok smo se predstavljale isključivo kao dizajnerice uvijek trudile stajati iza svog rada, jer smo se bavile autorskim dizajnom koji je bio naš iskaz stava, autonomnog mišljenja ili osobne opsesije" - DORA BUDOR + MAJA ČULE, D-dizajnerice, Dan D 2012

Dora Budor + Maja Čule su umjetnički/dizajnerski duo koji živi i radi u New Yorku i Zagrebu. Prepoznatljivost na domaćoj sceni su izgradile autorskim dizajnerskim pristupom u brojnim radovima za klijente iz područja nezavisne kulture, a posljednjih nekoliko godina taj pristup odveo ih je ravno u područje suvremene vizualne umjetnosti. Razgovarao: Marko Golub.

Iako nisam imao nikakvu namjeru mistificirati pitanje presijecanja dizajna i suvremene umjetnosti, moram priznati da me sadašnji sadržaj vašeg web portfolija malo iznenadio. Sad se predstavljate striktno kao vizualne umjetnice, a sam izbor radova dan na uvid su skoro redom instalacije i video radovi koji se prezentiraju isključivo u umjetničkom galerijskom kontekstu. Jesu li Dora+Maja i dalje dizajnerice ili nisu?

Budući da dolazimo iz specifičnog backgrounda 'autorskog dizajna' i da smo djelovale većinom u području nezavisne kulturne scene, naš se prijelaz u sferu umjetnosti desio dosta spontano, jer su nam klijenti zaista davali veliku slobodu u radu i mediju izražavanja. Na početku smo eksperimentirale s modificiranjem postojećih formi, na primjer kako instalaciju i fotografsku dokumentaciju uklopiti u 'klasične dizajnerske forme' kao što su plakat ili letak, ili kako pretvoriti mjesečni program u ilustrirani narativ kolektivne memorije koji direktno pronalazi motive iz fotografija anonimnih korisnika na Flickru, Picasi i Google image searchu, ili pak kako putem metoda brandinga i advertisinga pretvoriti postojeći prostor u fiktivni scenarij koji izražava potpuno novu ideju. Dolaskom u New York našle smo se u okružju gdje je dizajn isključivo u funkciji komercijalne promocije i advertisinga, te smo uvidjele da ono čime se bavimo više pripada sferi umjetnosti. U zadnje tri godine posvetile smo se isključivo umjetničkom radu, no naši dizajnerski korijeni su i dalje vidljivi u odabiru tema i načina na koji ih tretiramo. Metodologija i psihologija koja se nalazi u pozadini stvaranja proizvoda i advertisinga, te medijacija, cirkulacija i postprodukcija vizualnih materijala u suvremenom društvu, kao i presjecanja digitalne i analogne produkcije - samo su neke od tema kojima se bavimo.

Već dugo vremena često ste posezale za različitim inscenacijama, scenografijama, instalacijama u prostoru na način da je dokument o njima postajao dizajnerski ili umjetnički rad. Otuda određena narativna dimenzija, ali i bizaran, u isto vrijeme nadrealističan i camp imaginarij. Odakle nastaje taj imaginarij? Iz narudžbe, mašte, koncepta, konteksta ili apsurdne želje da se nešto izgradi, a zatim i sruši?


Naš 'imaginarij', ili možda bolje rečeno vizualni izričaj, proizlazi iz vizualnog preopterecenja i kaosa koji je prisutan svuda oko nas. Naime, smatramo da je nepotrebno proizvoditi novi vizualni sadržaj, već naša praksa uključuje reinterpretaciju i remiksiranje postojećeg vizualnog i konceptualnog vokabulara. Stanje postprodukcije (po Bourriaudu) gdje sve više umjetnika interpretira, reproducira ili derivira radove drugih umjetnika ili postojeće kulturne produkcije nam je vrlo blisko. Možemo reći kako trenutno pristupamo umjetničkoj praksi slično kao montažer ili DJ: uzimamo materijale sa svih strana koje zatim prevodimo u potpuno novi kontekst i medij. Npr, možemo uzeti sliku, prevesti je u 3d instalaciju koju ćemo odigrati u vremenskom slijedu te iz toga proizvesti novi narativ i smisao. Recentni radovi kombiniraju i rekontestualiziraju postojeće komercijalne forme, usluge i pop fenomene; od Easy Listening: WorldWide Gallery Traxx 2012, gdje smo od Skype intervjua vezanih uz specifični interijer 100 white cube galerija širom svijeta u kolaboraciji s devet DJ-a napravile pop mixtape, ili Sp33dGuided Art Tours - kombinacije muzejskog audio-vodstva i Segway turističke ture. Tako je nastao individualni interaktivni vodič po izložbi i ambijentu oko izložbenog prostora na Segwayu, koji propituje ustaljeni galerijski bonton, relaciju izvođača i posjetitelja, te razine intimnosti i granice iskustva koje je u tom kontekstu moguće izgraditi.

Vrlo rano i vrlo promišljeno ste uspjele izgraditi vrlo efektne javne persone od sebe kao autorica. I to upravo kroz dizajn. Koliko je to stvar samopromocije, a koliko performativnog žara? Kako u tome izbjeći narcisoidnost i površnost. I da li?

Naše javne persone postoje iz razloga što smo se i u doba dok smo se predstavljale isključivo kao dizajnerice uvijek trudile stajati iza svog rada, jer smo se bavile autorskim dizajnom koji je bio naš iskaz stava, autonomnog mišljenja ili osobne opsesije. Naravno, u tome postoje elementi samopromocije, kao i u svakom zanimanju koje nije anonimnog karaktera, kako bi se postigao veći utjecaj i objasnilo stavove iza kojih stojimo. Narcisoidnost i površnost postoje u slučaju kada se vlastita osobnost predstavlja važnijom od samog rada, a mi smo se uvijek trudile predstavljati prvenstveno svoj rad, te stoga nismo nikad otkrivale ništa o svom osobnom životu.

Postoji li neki trenutak, ili neki rad u vašoj karijeri, za koji smatrate da vas je bitno odredio za ono kako danas radite? Ako da, što bi to bilo?


Preseljenje u New York je definitivno bio trenutak u karijeri koji nas je odredio u zadnje tri godine. Potpuno novo socijalno okruženje u kojem smo se našle je bitno djelovao na fokusiranje vlastitih interesa i materijaliziranje ideja na kojima smo i prije toga radile, ali nam je dalo priliku da ih realiziramo ispred zaista zahvalne i kritične publike.

tekst: Marko Golub

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook