RECESIJA JE UŠLA I U PECHAKUCHU

Objavljeno: 15.04.2012.

U Zagrebačkom kazalištu mladih 12. 4. održana je, nakon duže pauze, dvanaesta po redu PechaKucha u metropoli, a zanimljivih i duhovitih prezentacija, kao i obično, nije manjkalo. Tko nas je najlakše osvojio, pročitajte u nastavku.

Lana Cavar - plakat za PechaKucha Night vol. 12

Lana Cavar - plakat za PechaKucha Night vol. 12

gužve ispred galerije Greta, foto: Ivan Dorotić

gužve ispred galerije Greta, foto: Ivan Dorotić

Marijan Crtalić - fotomontaža iz rada Razine i mete, 2008.

Marijan Crtalić - fotomontaža iz rada Razine i mete, 2008.

Dunja Janković - tabla iz stripa New Waves

Dunja Janković - tabla iz stripa New Waves

foto: Domagoj Kunić

foto: Domagoj Kunić

foto: Domagoj Kunić

s prezentacije Sindikata biciklista, foto: Domagoj Kunić

s prezentacije Sindikata biciklista, foto: Domagoj Kunić

s prezentacije Dunje Janković, foto: Domagoj Kunić

s prezentacije Dunje Janković, foto: Domagoj Kunić

foto: Domagoj Kunić

foto: Domagoj Kunić

Uvod organizatora Lane Cavar i Davora Brukete (PechaKuchu u Zagrebu organiziraju Rasadnik Bruketa&Žinić OM, Lana Cavar, te studio 3LHD i agencija Komakino) protekao je u pomalo sumornom ozračju, isticanjem problema manjka sredstava, povlačenja nekih sponzora i ostalih recesijskih tegoba koje su, eto, prorijedile i širokoj publici omiljene PechaKuche večeri. Možda je upravo zato dvorana Istra bila dupkom puna, toliko da su neki ostali sjediti na podu, a svi koji nisu uspjeli ući mogli su pratiti program preko projekcije u predvorju ZKM-a, usput na šanku pijuckajući omiljeno piće, koje ovom prilikom baš i nisu mogli jeftino dobiti. Tu se, čini se, osjetilo koliko su se sredstva smanjila, a remenje stegnulo. Dotle, u dvorani su voditelji, glumci ZKM-ovog ansambla Nina Violić i Vedran Živolić, donekle uspjeli zabaviti publiku ponekom doskočicom, pa su prezentacije mogle početi.

PechaKucha doista je neobično dobar format predstavljanja različitih kulturnih radnika (umjetnika, dizajnera, te općenito 'kreativaca', a ponekad i znanstvenika), jer deset osoba s po šest minuta vremena zaista nikome ne može dosaditi, stoga ne čudi popularnost ovih događanja diljem svijeta. Dvanaesta PechaKucha isticala se po činjenici da po prvi put nije nastupio ni jedan dizajner u užem smislu riječi (Igor Kuduz nije pokazivao svoje dizajnerske radove); a nastupili su, pored 'kreativaca' (zbunjujući i katkad ambivalentni pojam), i neki sve poznatiji socijalni aktivisti, poput Marka Gregovića, predsjednika udruge Sindikat biciklista. Gregović je predstavio dosadašnja postignuća i aktualne planove ove značajne inicijative koja je u relativno kratkom vremenu zadobila simpatije i potporu velikog broja Zagrepčana, pokazujući kako ljude i nije toliki problem okupiti oko konkretnog i ostvarivog cilja, u ovom slučaju razvoja biciklističke infrastrukture u gradu. Pored Gregovića, koji je prezentaciju završio duhovitom fotomontažom bana Jelačića na biciklu, entuzijazmom i energičnošću, ali i simpatičnom dozom treme izdvojio se arhitekt David Lušičić, predstavnik udruge Zebra i vodstva galerije Greta. Svakome tko je proteklih godinu dana iole pratio umjetničku scenu Zagreba, nije potrebno podrobno objašnjavati koliko je promjene i živosti Greta unijela u uobičajeni lokalni modus organizacije izložbi. Lušić je praktički pozvao cijelu publiku na suradnju u oblikovanju Gretinog živopisnog programa, i pri tome zaslužio snažne ovacije.

Nadalje, Marijan Crtalić, poznati multimedijalni umjetnik, govorio je o svom kontinuiranom projektu arhiviranja i interpretiranja industrijske i kulturne baštine rodnog mu grada Siska. Riječ je o umjetnikovom istinski političkom djelovanju, pokušaju utvrđivanja uzroka i načina neprekidne devastacije Siska u post-socijalističkom razdoblju, zbog čega je već više puta prozivan od strane odgovornih organa lokalne vlasti. Crtalićev idealizam i građanska hrabrost snažno su pogonsko gorivo njegovih radova, o čijim će se estetskim učincima u budućnosti još raspravljati. Kustosica u Muzeju za umjetnost i obrt, Koraljka Vlajo, također se posvetila proučavanju jugoslavenske industrijske baštine, odnosno produkata dizajnerskih odjela tvornica Končar i Jugokeramike, na čijoj revalorizaciji radi već duže vrijeme, a rezultate svojih istraživanja predstavlja javnosti izvanredno zanimljivim izložbama, a ovaj put i nastupom na PechaKuchi.

S druge strane, dizajner, umjetnik i fotograf Igor Kuduz nije se približio eksplicitno društveno angažiranoj praksi, već je u duhovitoj prezentaciji predstavio zabavan projekt slanja 'spam mailova' s različitim fotografijama poznatim i nepoznatim ljudima, čime propituje konvencije i kodove umrežene komunikacije. Izdvojit ćemo nastup još dvije mlade umjetnice – prva je proslavljena redateljica dokumentaraca i producentica Dana Budisavljević koja je, naravno, govorila o svojoj recentnoj uspješnici Nije ti život pjesma Havaja, ali i o radu producentske kuće Hulahop, koju je osnovala s kolegicom Olinkom Višticom; dok je druga Dunja Janković, poznata autorica stripova, sada već s međunarodnim renomeom, budući da živi na relaciji Portland – Zagreb – Mali Lošinj. Dunja je oduševila publiku prezentacijom održanom uz pomoć mikrofona s distorzijom glasa, a promjene boja i tona govora bile su u uskoj vezi s onim što je pokazivala na platnu – svojim novijim stripovima i vizualnim istraživanjima. Činjenica kako Dunja od ove akademske godine predaje o stripu na Independent Publishing Resource Center u Portlandu, pokazuje kako njen utjecaj s druge strane Atlantskog oceana polako, ali sigurno raste.

Ukratko, i dvanaesta je PechaKucha zainteresiranim posjetiteljima pružila priliku da se neposredno informiraju o radu kreativnih osoba u svojoj užoj sredini, a kako su se oni odazvali u doista velikom broju, očito je kako bi bila velika šteta da se ovaj program u nas prestane održavati. Premda ZKM, kao ni kazališta uopće, niti bilo kakve tradicionalne dovrane, nisu prikladni prostori za održavanje PechaKucha, koje najbolje funkcioniraju u nekonvencionalnom, uličnom okruženju, i dvanaesto se izdanje ove međunarodne manifestacije pokazalo uspješnim. Stoga se nadamo da na iduću PechaKuchu nećemo morati ovako dugo čekati, i da će trinaesta po redu još jednom oživjeti neku pritajenu, živopisnu zagrebačku lokaciju.

tekst: Bojan Krištofić

Upozorenje: Trenutno pregledavate pojednostavljenu verziju stranica. Pregledavanje pune verzije stranica moguće je nakon preuzimanja i instalacije Flash Playera.

Copyright 2009 Hrvatsko dizajnersko društvo. | web@dizajn.hr | Tel. 098 311 630
Uvjeti korištenja | Impresum | Kontakt | Facebook